
 1 

Internet Filtering in 

China 
 
Overview 
China has devoted extensive resources to 
building one of the largest and most 
sophisticated filtering systems in the 
world. As the Internet records 
extraordinary growth in services as well as 
users, the Chinese government has 
undertaken to limit access to any content 
that might potentially undermine the 
state's control or social stability by 
pursuing strict supervision of domestic 
media, delegated liability for online 
content providers, and increasingly, a 
propaganda approach to online debate 
and discussion. 
 
Background 
The convening of the 17th Chinese 
Communist Party (CCP) Congress in 
October 2007, at which China’s top 
echelon of government leaders chose 
their eventual successors, was the 
beginning of a momentous year for China,  
and consequently for domestic and 
international news media. On March 10, 
2008, hundreds of monks in the Tibetan 
autonomous region led a series of 
protests to demand loosening of 
restrictions on religious practices and  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
even independence for Tibet.1 Chinese 
authorities rapidly responded with arrests 
and a violent crackdown against 
thousands of monks and rioting Tibetans.2 
A corresponding clampdown on reporting 
from the region and other Tibetan-
populated areas in western China left 
media with a dearth of reliable 
information. With only official accounts 
and dispatches released by Tibetan exile 
organizations, issues like the  
actual death toll were questioned. The 
crackdown in Tibet galvanized protests 
both supportive and critical of China’s 
policies towards its religious and ethnic 
minorities, especially as symbolized in the 
Olympic torch making its way in an

 
RESULTS AT A GLANCE 

Filtering 
No evidence of 

filtering 
Suspected 

filtering 
Selective 
filtering 

Substantial 
filtering 

Pervasive 
filtering 

Political      
Social      
Conflict/security      
Internet tool      
 
Other factors Low Medium High Not applicable 

 

Transparency      
Consistency      



2 
 

KEY INDICATORS 
 worst                                                  best 

GNI per capita (PPP US$)……………………......................................6,757 ……….. 

Life expectancy at birth (years)……………………………………………….72.5 …………………………………  …… 

Literacy rate (% of people age 15+)…………………………………………90.9 …………………………………          ………. 

Human development index (out of 177)…………………………………..…81 ……………   ……………………… 

Rule of law (percentile)……………………………………………………………..42 ……………………………….. 

Voice and accountability (percentile)……………………………………………6 ……… 

Digital opportunity index (out of 181)…………………………………………77 …………………………………… 

Internet users (% of population)……………………………………………...22.3 ……………… 

 
elaborate tour around the world. The 
conflicts that erupted in cities as distant 
as Paris3 and Seoul in March and April 
contributed to a so-called transnational 
Chinese backlash against western media 
portrayals of China, culminating in a an 
“anti-CNN” movement and a call for a 
boycott against the French supermarket 
chain Carrefour.4 
 
On May 12, 2008, a 7.9-magnitude 
earthquake, with its epicenter in 
Wenchuan county, Sichuan province, 
killed around 90,000 people and injured 
hundreds of thousands, leveling over five 
million buildings and leaving millions 
homeless.5 During the massive relief 
efforts and national mobilization of 
volunteers and monetary contributions 
immediately following the quake, media 
were allowed to operate with 
unprecedented openness, with official 
state outlets such as China Central 
Television winning notice and praise for 
presenting timely and uncanned news. 
However, within a few weeks authorities 
had already begun to encircle and 
regulate the story.  The government issued 
bans on coverage of certain topics and 
required the registration of reporters, but 
it took authorities repeated efforts to 
quash coverage of one of the most potent 
and enduring controversies: the extent of 
government responsibility for the shoddy 

school construction that caused the tragic 
deaths of thousands of schoolchildren and 
teachers.6 Authorities did not release an 
official statistic of the number of 
schoolchildren who died until almost a 
year after the quake, and some accused 
the official figure of 5,335 figure as too 
low in comparison with Reuters’ 
estimation of 9,000 deaths, calculated 
from reports by the state news agency and 
local media.7 This led one commentator to 
state that, “Chinese news reports on this 
major story unfolded in a complicated 
environment, and it is impossible to 
render a simple verdict about media 
coverage.”8  
 
With over USD40 billion spent on hosting 
the 2008  Olympic Games in Beijing, the 
Chinese government acted to assert 
control over this global event while 
presenting an open and welcoming 
environment for athletes, media, foreign 
dignitaries and visitors.9 As part of these 
overtures, the government issued 
regulations in January 2007 allowing 
journalists to travel across the country 
without registering with local authorities 
and to interview subjects without official 
consent.10 While the unblocking of Web 
sites and improved access to officials at 
Olympics venues marked some 
improvements in openness and 
transparency, the government also 



3 
 

stepped up surveillance around Beijing 
and prevented activists from petitioning to 
use legally sanctioned protest zones.  
 
After a news conference held by the US 
men's volleyball team, in which several 
Chinese reporters had their notebooks 
(and at least one tape recorder) 
confiscated, Beijing Olympics spokesman 
Sun Weide denied knowledge of this 
differential treatment of Chinese 
reporters: “I am not very clear about the 
situation you raised," he said. “For 
Chinese journalists, they very much enjoy 
the rights to cover the Beijing Olympic 
Games... the rights are protected by the 
constitution in China.”11 Yet China’s ‘open-
door’ policy for journalists as a result of 
the Olympics had a marginal impact on 
Olympics coverage by domestic media. 
The government persisted in its 
clampdown on local Chinese media,12 and 
the Foreign Correspondents’ Club of China 
confirmed 63 cases of reporting 
interference during the Olympics out of a 
total of 178 in 2008, including ten 
incidents of police roughing up reporters 
and breaking their cameras.13 While the 
relaxed rules for foreign journalists were 
made permanent in October 2008,14 new 
rules issued in February 2009 required 
reporters based in Hong Kong and Macao 
to apply for a permit prior to ever reporting 
trip to mainland China.15  
 
A month after the Olympics concluded, a 
scandal erupted over tainted milk 
products that killed six infants and 
sickened nearly 300,000 others.16 
Information soon emerged indicating that 
provincial governments, central 
government agencies, as well as officials 
from the Sanlu group, China’s leading 
seller of milk powder, had either 
suppressed earlier reports of 
contamination or failed to act, likely at the 
cost of human lives.17 Although it had 

been receiving complaints about its infant 
milk powder since December 2007, the 
Sanlu group only informed its board in 
August 2008, prompting its joint venture 
partner Fonterra to inform the New 
Zealand government.18 A reporter for the 
newspaper Southern Weekend, known for 
its investigative reports, wrote in a blog 
post that he several journalists were 
prevented in July from publishing findings 
about how milk powder was making 
children sick because of pressure from 
Sanlu officials as well as an overall 
Olympics-related clampdown on negative 
news coverage.19 In January 2009, 21 
defendants were convicted for their roles 
in the production and sale of melamine-
tainted products, including two melamine 
producers who received death sentences, 
and life imprisonment for the former Sanlu 
chairwoman.20 
 
As 2008 progressed, the Chinese 
government demonstrated a perceptible 
shift in its media control policies in order 
to better manage the handling of negative 
news reports, which continued to spread 
with incredible speed and intensity on the 
Internet. Also known as “Control 2.0,” this 
approach involves the government taking 
a more active and rapid response to fast-
breaking news events, primarily by 
attempting to set the agenda for coverage 
rather than suppress it.21 With lessons 
learned about the upsides of transparency 
and timeliness from the early Sichuan 
earthquake coverage and other 
emergencies, the central government 
reportedly began allowing local 
governments to disclose information 
about unrest and protests in an apparent 
attempt to “control the news by publicizing 
the news.”22 However, despite gestures 
towards a broader openness with the 
media, the government clearly did not 
intend to relinquish control.23 “Control 
2.0” often resulted in the same delivery of 



4 
 

“authoritative” facts, with state news 
agencies such as Xinhua and the People’s 
Daily benefiting from this selectively 
enhanced coverage over commercial 
media.24 In February 2009 the official 
China News Service announced that it 
would create a “blacklist” of journalists 
engaged in “unhealthy professional 
conduct,” and those found breaking rules 
would be prohibited in news reporting and 
editing work.25 
 
Coming off of these perceived triumphs 
and devastating crises, the Chinese 
government warned that extra vigilance 
was needed in 2009. The potential for 
increased social instability triggered by the 
global financial crisis increased anxieties 
in a year already punctuated by powerful 
anniversaries of events tainting the legacy 
of the CCP, which will also commemorate 
sixty years since the founding of the 
People’s Republic of China: twenty years 
since the June 4, 1989 Tiananmen 
Square crackdown; fifty years since the 
Tibetan uprising that led to the Dalai 
Lama’s exile; and ten years since the 
Falun Gong spiritual movement was 
banned quickly after their 10,000-strong 
flash protest in front of Zhongnanhai, the 
compound of the Chinese central 
leadership. Thus, officials repeatedly 
issued reminders that “stability 
preservation work”26 would be a top 
priority. At a media forum in January, an 
official in China’s Internet affairs bureau 
said, “[y]ou have to check the channels 
one by one, the programs one by one, the 
pages one by one … You must not miss 
any step. You must not leave any 
unchecked corners.”27 Efforts to enforce 
stability preservation have resulted in 
predictable crackdowns on media 
reporting; for example, in March 2009, 
reporters were detained, turned back, or 
had their recordings confiscated when 
trying to visit Tibetan areas in three 

provinces ahead of the first anniversary of 
the unrest in Tibet.28 
 
Internet in China 
China leads the world with 298 million 
Internet users, an increase of 42 percent 
from 2007 to the end of 2008.29 More 
astoundingly, in this same time period 
over 90 percent of these users had 
broadband access, a spike of over 100 
million.30 China also has the world’s 
biggest cell phone market, with some 
583.5 million subscribers.31 The rural-
urban divide that influences many gaps in 
the informatization of the national 
economy is closing, but remains 
substantial. With a national Internet 
penetration rate of 22.6 percent, rural 
areas and the poorer western provinces 
are beginning to gain ground.32 At the end 
of 2008, rural Internet users made up 
almost a third of the entire online 
population, a jump of over 60 percent.33 
While many of the poorer and western 
provinces such as Yunnan, Gansu and 
Guizhou continue to have penetration 
rates of less than 10 percent, they also 
have considerable growth rates, upwards 
of 50 percent.34 Driven by the policy goal 
that “every village has access to the 
telephone and every township has access 
to the Internet” by 2010, infrastructure 
development has expanded broadband 
Internet access to 92 percent of 
townships.35 Gender is also an important 
demographic factor in the urban-rural 
divide, with rural male users significantly 
outnumbering women by 15 percent. 
Internet users between the ages of 10-19 
gained ground in 2008, increasing to 35 
percent of all users and overtaking the 20-
29 age group to become the leading 
demographic using the Internet.36  
 
Web sites registered in China are another 
exponential growth area, increasing by 
91.4% from 2007.37 Social media 



5 
 

platforms continues to take hold: 210 
million Internet users in China have visited 
video sharing sites, 54 percent have blogs 
(although only 35 percent of those update 
them at least once every six months), 
almost a third participate in online 
discussion forums, and 19 percent belong 
to social networking sites.38 Chinese 
netizens have access to a wide variety of 
well developed Internet platforms for the 
domestic market that have typically 
outpaced foreign services such as search 
engines (Baidu’s market share is at 63 
percent compared to Google’s 28 
percent), online portals (the top four 
portals – Sohu, Sina, Tencent, and 
Netease – claim 73 percent of sector 
revenue), bulletin board services (BBS) 
and discussion forums, online video sites, 
blogs, social networking (the service 
Kaixin has an estimated thirty million daily 
users), and booming business-to-customer 
e-commerce.39 From 2006, when only 
China Netcom and China Telecom were 
permitted to offer pilot commercial VoIP 
services in selected cities,40 the number 
of VoIP service providers has reached 
3,000, mainly in Beijing and Shanghai, 
with the number of users reaching 80 
million.41  
 
In 2008, China’s telecom regulator, the 
Ministry of Information Industry (MII), was 
dissolved and its functions absorbed into 
the new Ministry of Industry and 
Information Technology (MIIT).42 In 
addition to the MII mandate to regulate 
telecommunications, Internet, broadband, 
electronics, computing and software, the 
MIIT’s enhanced authority includes 
supervision of IT development, formerly 
held by the National Development and 
Reform Commission.43 Physical access to 
the Internet is controlled by the MIIT and 
is provided by eight state-licensed Internet 
access providers (ISPs), each of which has 
at least one connection to a foreign 

Internet backbone.44 China’s international 
outlet bandwidth reached 640Gbps in 
2008, an increase of 73.6 percent, but 
China Telecom (ChinaNET) maintained 
over 50 percent of that bandwidth.45 
China Netcom (now China Unicom) joined 
China’s second largest ISP, China169, 
after China Telecom split off in 2003.46  
 
In an effort to boost the fixed-line phone 
industry’s competitiveness in the mobile 
market, in 2008 numerous ministries 
jointly decided to merge the assets of the 
nation’s six state-owned 
telecommunication companies and form 
three groups in 2008, announcing a plan 
to issue licenses for high-speed 3G cell 
phone services after the restructuring.47 
As part of the reorganization, China 
Netcom was fully incorporated into China 
Unicom in October 2008, reportedly 
completing the biggest merger in Chinese 
history.48 In January 2009, the MIIT issued 
three 3G licenses, with China Unicom and 
China Telecom receiving licenses for 
established 3G services and China Mobile 
authorized to carry a Chinese TD-SCDMA 
service, so far unproven, that has been a 
priority of research and development for 
the government.49 
 
By sheer scope and range of topics—from 
online novels to video satires50—the 
Internet “cannot be ignored as a 
battleground for spreading public opinion” 
and sentiment.51 Frequently, incidents 
that go viral (gaining widespread 
popularity by virtue of being shared on the 
Internet), are then catapulted into national 
prominence.  These online phenomena 
also frequently lead to calls for 
government action and response. 
According to journalism professor Hu 
Yong, dedicated coverage by online 
portals, extensive commentary on 
discussion forms, and the potency of 
Internet rumors that reverberate back into 



6 
 

traditional media are driving convergence 
in the communications industry—
especially in spawning “new media 
events” that often result in consequences 
for the officials, businesspeople, or 
celebrities involved.52 In an unpublished 
investigative report obtained by David 
Bandurski of the China Media Project, the 
vice president of People’s Daily Online 
said that of the secret internal reports 
sent up to the Central Party Committee 
each year, two-thirds of the few hundred 
reports given priority and action by top 
leaders are from the Internet Office of the 
State Council Information Office.53 
 
The rising prominence of collective efforts 
over the Internet to target and expose 
personal data,54 known as “human flesh 
search engines,” appear to serve a 
voracious appetite within the Chinese 
online community for personal 
accountability. According to Xinhua, the 
phenomenon had its origins in 2001, 
when a man posted a picture of a woman 
he claimed to be his girlfriend on the 
portal Mop.com, and other Internet users 
identified her as a model for Microsoft, 
proving him a liar.55 Human flesh search 
engines can initiate investigations as 
straightforward as looking for missing 
relatives, but sometimes stray into 
questionable acts of vigilantism involving 
threats and harassment. In the years 
since, human flesh search engines have 
scored a series of successes in identifying 
corrupt officials who have acted 
shamefully or abused their office (and are 
often subsequently punished), but they 
have also attacked private individuals 
engaging in perceived distasteful 
behavior.56 They are capable of launching 
campaigns against people like Grace 
Wang, a Chinese student at Duke 
University who was filmed in April 2008 
attempting to referee between two 
opposing groups of protesters at a “Free 

Tibet” action on campus.57 After the video 
was posted on YouTube and other Web 
sites, the online reaction was swift: she 
was lambasted in Chinese-language 
discussion forums and portals for being 
“brainwashed” and a “race traitor,” among 
other things, and her parents living in 
China went into hiding after threats were 
painted on their apartment.58 
 
At times, online activity has tested this 
relationship between citizens and 
government on a range of sensitive 
issues. Signed by over 300 Chinese 
activists, scholars, lawyers, and others, 
Charter 08 was issued online on 
December 9, 2008 as a manifesto 
inspired by the founding of Charter 77 in 
Czechoslovakia in 1977.59 It called for the 
protection of human rights, an 
independent judiciary, a republican 
system of “one person, one vote,” and 
other comprehensive reforms.60 Charter 
08 provoked a clear response from 
authorities, who questioned or detained 
more than one hundred of the original 
signatories, including Liu Xiaobo, a well-
known dissident who was detained 
without process on December 8 and 
continues (as of May 13, 2009) to be held 
at an unknown location.61 However, 
through circulation by e-mail and other 
means, Charter 08 had garnered more 
than 7,000 signatures as of early 2009.62  
 
Beyond the hot-button incidents that carry 
news cycles,63 the interaction between 
top-down media supervisory structures 
and a more porous and unpredictable 
online sphere have also contributed to the 
rise of a number of phenomena unique to 
the Chinese cybersphere. The so-called 
Fifty Cent Party, a term referring to an 
estimated 280,000 web commentators 
nationwide who zealously support the CCP 
and were initially rumored to net 50 cents 
per post, are directly organized by the 



7 
 

government to “guide” online public 
opinion.64 It had its origins at Nanjing 
University in 2005, where students were 
recruited with work-study funds to 
advocate the Party line on an online 
student forum, and has been 
institutionalized to the extent that the 
Ministry of Culture developed Web 
commentator trainings (complete with 
exams and job certification) and major 
Web sites are required to have in-house 
teams of these government-trained 
commentators.65 Thus, while the 
government continues to aggressively 
intervene in news media coverage, these 
Fifty Cent Party members are proliferating 
because the Party has also come to 
recognize the potential benefits of a public 
relations approach to online discourse. 
 
Legal and regulatory frameworks 
Although China’s constitution formally 
guarantees freedom of expression and 
publication,66 the protection of human 
rights,67 legal and administrative 
regulations ensure that the Chinese 
Communist Party will be supported in its 
strategy of strict supervision of all forms of 
online content. The Internet has been 
targeted for monitoring since before it was 
even commercially available,68 and the 
government seems intent on keeping 
regulatory pace with its growth and 
development.  
 
Underlying all regulation of the Internet is 
a pantheon of proscribed content. Citizens 
are prohibited from disseminating 
between nine and eleven categories of 
content that appear consistently in most 
regulations;69 all can be considered 
subversive and trigger fines, content 
removal, and criminal liability.70 Illegal 
content, although broadly and vaguely 
defined, provides a blueprint of topics the 
government considers sensitive, including: 
endangering national security and 

contradicting officially accepted political 
theory, conducting activities in the name 
of an illegal civil organization, or inciting 
illegal assemblies or gatherings that 
disturb social order.71 
 
Campaigns directed at cracking down on 
the perceived harmful societal effects of 
Internet development have been both 
publicly mobilized and opaquely 
implemented, but the latter are no less of 
a reality. The severity of Internet content 
control also fluctuates during different 
time periods, especially those buffering 
politically sensitive events. For example, 
an official announcement from the 
General Administration of Press and 
Publications that, “a healthy and 
harmonious environment for a successful 
17th Party Congress” would be 
encouraged by stamping out “illegal news 
coverage” and “false news,” precipitated a 
crackdown on political news reporting, 
commentary, and Internet discussion 
through the close of the Party Congress in 
October.72 In those sensitive months, 
authorities closed 18,401 “illegal” Web 
sites and targeted Internet data centers, 
the physical computers that private firms 
rent to offer online interactive features.73  
 
On January 5, 2009, seven ministries 
(including the Ministry of Public Security 
and the Ministry of Culture) were 
convened by the State Council Information 
Office (SCIO) to discuss selected activities 
for repairing the flood of “vulgar” (disu) 
content on the Internet that harms the 
minds and bodies of youth.74 The 
crackdown was soon extended to include 
cell phone messages, online games and 
novels, videos and radio programs; by 
January 23, China Internet Illegal 
Information Reporting Centre (CIIRC) had 
received nearly 19,000 reports of harmful 
content, leading authorities to shut down 
1,250 illegal Web sites and to delete more 



8 
 

than three million items.75 The targeting of 
vulgar and pornographic content also 
netted some political casualties, notably 
the blog service provider Bullog.cn 
(Niubo), founded in 2006 by blogger Luo 
Yonghao. Bullog, which had become an 
important platform for liberal-leaning 
intellectuals and political bloggers, was 
shut down on January 9, 2009 for “picking 
up harmful information on political and 
current affairs.”76 Its closure was linked to 
its status as the leading domestic 
circulator Charter 08,77 as it had already 
survived a suspension in October 2007 
during the 17th Communist Party 
Congress, and the purging of multiple high 
profile blogs.78 By April 2009, Luo had 
migrated the site as Bulloger.com to a 
server overseas, which was accessible 
only by proxy server and “unlikely ever to 
be allowed to exist in China.”79 
 
In addition to campaigns dedicated to 
“strict supervision” of online providers in 
order to curb various types of “harmful” 
information,80 the government has 
managed to develop a relatively 
comprehensive strategy for managing 
online media. Since 2004, when essays 
and articles posted online began to be 
restricted more systematically, 
government supervision has evolved to 
rely largely on informal controls within 
official structures and stringent formal 
regulation. Nevertheless, it has been a 
challenge for the Chinese government to 
establish the same level of control over 
the Internet and online media as it has 
over the traditional media, due to factors 
including the relative decentralization of 
government supervision, the scale and 
viral possibilities of content available 
online, and the greater number of non-
state actors. 
 
A major development in Chinese 
cyberspace since 2005 has been the 

flourishing of online news media, which 
now ranks among the top online activities 
and reached 234 million Internet users in 
2008. 81 Not only do Chinese users cite 
the Internet as their most important 
source for information, more important 
than television and newspapers, but the 
national information clearinghouse on 
information technology, the China Internet 
Network Information Center, 
acknowledges that “the report[ing] of 
major events, such as the Olympics, has 
enabled network[ed] media to stand on a 
par with mainstream media.”82 
Supervision of the media, previously 
executed primarily by the Propaganda 
Department of the CCP, has been split 
with the SCIO, whose local branches have 
supervisory responsibility over Internet 
content.83 For example, most major online 
content providers and portals are 
registered in Beijing, and thus are 
managed by the Beijing Internet 
Information Administration Bureau under 
the Beijing Information Office. Web sites 
and content providers have been reported 
to operate with greater or lesser levels of 
freedom depending on where they are 
registered.84 
 
Any organization transmitting content 
electronically about current politics, 
economic issues and other public affairs 
must abide by the 2005 Provisions on the 
Administration of Internet News 
Information Services (Internet News 
regulations).85 These regulations 
introduced a complex regulatory scheme 
with the result that only news originating 
from state-supervised news outlets could 
be posted online. Government-licensed 
and authorized news agencies are limited 
to covering specific subjects approved by 
the state,86 but at least are allowed to 
conduct original reporting on “current 
events news information,” defined as 
“reporting and commentary relating to 



9 
 

politics, economics, military affairs, foreign 
affairs, and social and public affairs, as 
well as reporting and commentary relating 
to fast-breaking social events.”87 All Web 
sites that are non-governmental entities, 
or otherwise not licensed news agencies, 
are restricted from performing any 
journalistic function, limiting them to 
reprinting content from central news 
outlets or media under the direct control 
of provincial governments.88 In practice, 
major portals are not permitted to repost 
many articles published by print media 
online. 
 
To discipline media, government 
ministries and Party organs use both 
formal controls, such as policies and 
instructions and defamation liability, and 
informal mechanisms, including editorial 
responsibility for content, economic 
incentives, intimidation, and other forms 
of pressure.89 Generally, authorities prefer 
to issue instructions advising on topics to 
be censored informally via SMS, chat, e-
mail or at regular meetings with editors. 
Coverage of politically sensitive events is 
zealously managed at every stage in order 
to reduce the risk of exposure to the 
smallest possible degree.90 This 
management includes prior bans on 
publication and time limits for obeying 
instructions, as well as “guidance” that 
serves a more propagandistic function, 
including instructions on whether to place 
news, when to place news, where to place 
it, and in what form it should be publicized. 
When “mass incidents” or major events 
such as the 2008 Olympic Games reach 
their conclusion, the grasp loosens over 
time, but remains an unrelenting presence.  
 
Despite the challenges and intense 
resources required to effectively police 
online media, many of these formal and 
informal controls have nevertheless been 
extended to Chinese cyberspace. China's 

legal framework for Internet access and 
usage is achieved by the participation of 
state and non-state actors at all 
institutional levels.91 Control over Internet 
expression and content is multilayered 
and achieved by distributing criminal and 
financial liability, licensing and registration 
requirements, and self-monitoring 
instructions to non-state actors at every 
stage of access, from the ISP to the 
content provider and the end user. Some 
of these blunt and frequently applied 
methods include job dismissals; the 
closure of Web sites, often by their Web 
hosting service, for a broad array of 
infractions;92 and the detention of 
journalists, writers, and activists. In 2008, 
forty-nine individuals were known to be 
imprisoned for online activities,93 
including several (such as Huang Qi and 
Du Daobin) serving their second period of 
detention for Internet-related crimes.94 
Internet users have also been targeted for 
posting photographs and other multimedia 
online.95 For example, journalist Qi 
Chonghuai was questioned by police 
about an article he co-wrote about a 
corrupt local official and photographs of a 
luxurious government office building on 
the anti-corruption online forum of the 
Xinhua News Agency, before being 
sentenced to four years imprisonment on 
fraud and extortion charges.96 
Schoolteacher Liu Shaokun was detained 
on June 25, 2008 and sentenced to one 
year reeducation-through-labor for posting 
pictures of school buildings that collapsed 
in the Sichuan earthquake online.97 
 
ICPs, such as BBS and other user-
generated content sites, are directly 
responsible for what is published on their 
service.98 All services providing Internet 
users with information that fail sufficiently 
to monitor their Web sites and report 
violations, or produce, publish, or 
distribute harmful information, face fines 



10 
 

and other serious consequences, 
including shutdown, criminal liability, and 
license revocation.99 The government has 
used this approach to bring social media 
like video sharing sites in line with the 
larger governing framework for Internet 
content regulation. The Provisions on the 
Management of Internet Audio and Video 
Programming Services (“Video 
Regulations”), effective January 1, 2008, 
were a further refinement of the 
government’s attempt to create a 
sustainable “walled garden” of self-policed 
local-language content for the Chinese 
cybersphere.100 Jointly issued by the 
broadcast media regulator State 
Administration of Radio, Film, and 
Television (SARFT) and the MIIT, the 
regulations require video service providers 
that produce their own content to obtain 
both a broadcast production license as 
well as rarely-issued Internet news 
information services licenses regulated by 
the MIIT.101  Correspondingly, video sites 
are also prohibited from allowing any 
individuals to upload content pertaining to 
“current events” news without a special 
license.102  
 
In addition to the types of illegal content 
routinely proscribed in Internet regulations, 
SARFT issued a notice on March 30, 2009 
detailing twenty-one unusually specific 
and wide-ranging additional content 
categories that online video providers 
should edit or delete.103 These include 
distortions of Chinese culture and history; 
disparaging depictions of revolutionary 
leaders, heroes, police, army or judiciary; 
depictions of torture; mocking depictions 
of catastrophe, including major natural 
disasters; excessively frightening images 
and sounds effects; and “sexually 
suggestive or provocative content that 
leads to sexual thoughts.”104 The notice 
also mandates providers to improve their 
content administration systems by hiring 

personnel to review and filter content, 
especially online music videos and other 
video entertainment, original content, and 
even netizen reporters (paike).105  
 
For the first time, individuals are singled 
out in the Video Regulations, so that 
“primary investors” and “managers” can 
be fined up to 20,000 RMB or barred from 
engaging in similar services for five years 
for violations such as not sufficiently 
policing content or changing shareholders 
without going through specified 
procedures.106 
 
Implementation of these regulations has 
been uneven, a trademark of many laws in 
China. A significant degree of uncertainty 
was also created by the inaugural 
requirement that online video service 
providers be either wholly state-owned (as 
defined in Article 65 of the 2005 Company 
Law) or entities where the state holds the 
controlling interest, until the government 
clarified in February 2008 that this 
provision did not apply to already 
established Web sites.107 Initially, twenty-
five video sharing portals were shut down 
(including 56.com), and another thirty-two 
video sharing websites including 
Tudou.com - China's largest video-sharing 
portal - were warned for hosting improper 
material in March 2008.108 The third-
largest Chinese video sharing site, 56.com, 
went offline mysteriously in June 2008 for 
more than a month,109 while Youku.com 
received a license from SARFT in July 
2008.110 
 
Technical filtering associated with the so-
called Great Firewall of China is only one 
tool of informal control applied in China. 
For example, to manage the explosion of 
the Chinese blogosphere, which reached 
162 million blogs at the end of 2008,111 
blog service providers must not only install 
filters that do not allow the posting of 



11 
 

potentially thousands of keyword 
combinations, but also flag certain posts 
for review. Comment sections, forums, 
and other interactive features that pose a 
higher risk of containing sensitive content 
can be shut off, while posts can be 
deleted or concealed by the provider so 
that only the author can see them.112 
Bloggers who are considered to have 
written too many troublesome posts can 
have their accounts cancelled at will.  

 
The unfolding of one mass incident 
presents a crucial case study on the range 
of online and media strategies to gather 
and communicate information, as well as 
government attempts to manage them. On 
June 22, 2008, the body of middle school 
student Li Shufen was found in the Ximen 
River in Weng’an county, Guizhou 
province.113 Although authorities declared 
her death to be caused by accidental 
drowning, her family believed that she was 
a victim of a crime and pressed for an 
investigation. Rumors circulated that 
relatives of the country Party secretary 
and police chief were among the people Li 
was with on the night of her death, one of 
whom said she jumped suddenly while he 
was doing pushups.114 Less than a week 
later, a group of hundreds of marchers 
heading towards government offices 
morphed into a crowd of up to 30,000 
rioters, who surrounded a police 
headquarters and set fire to buildings and 
police vehicles.115 For a week, local 
officials were silent and only one piece of 
news was released by the official Xinhua 
News Agency, describing protesters as 
“some people who did not know about the 
exact context of what had happened.”116 
In contrast to the silence of state-run 
media, numerous photos and video clips 
of the rioting appeared immediately on 
blogs and various online forums such as 
Tianya and the People’s Daily Strong 
China forum, while unconfirmed and 

conflicting stories about the girl’s death 
were circulated on the Internet.117 Angry 
netizens and Web site moderators dueled 
vigorously, with users posting in 
increasingly oblique and creative ways and 
Web sites aggressively deleting and 
blocking information about the incident.118 
Furthermore, although hundreds of video 
clips appeared on YouTube, Chinese users 
could not access certain videos about the 
incident, while none appeared on two of 
biggest China’s domestic video sharing 
sites, Tudou.com and Uume.com.119 Soon 
after, state-run media began reporting 
more news and official announcements 
regarding the Weng’an riot on Chinese 
news sites, but without allowing Internet 
users to leave comments. Other media 
attempting to cover the story were 
compelled to apply for special press 
passes in order to secure interviews, 
which were then attended by local 
officials.120 By early July, state media was 
providing updates on the girl’s cause of 
death and confirming that four officials 
had been fired as a result of the 
incident.121  
 
At the same time, because these 
compulsory control mechanisms are 
actually implemented through informal 
processes, provider-based content control 
is neither narrow nor entirely predictable. 
A study of Chinese blog service providers 
demonstrated that there is substantial 
variation in censorship methods, the 
amount of content censored, and 
providers’ transparency about deleting or 
de-publishing content.122 Similar findings 
were reached in a Citizen Lab study of four 
popular search engines in China, which 
found significant variations in the level of 
transparency about filtering, actual 
content censored, and methods used, 
suggesting that there is not a 
comprehensive system for determining 
censored content.123 While Google and 



12 
 

Microsoft, which are hosted outside China, 
actually de-listed certain search results, 
the two search engines hosted inside 
China, Yahoo! and Baidu, ran their Web 
crawlers behind the China’s filtering 
system, and therefore did not index Web 
sites already blocked by the Chinese 
government. Although Google censored 
considerably less that the other search 
engines, it also has a practice of 
prioritizing authorized local content, which 
researcher Nart Villeneuve found 
amplified the significance of the censored 
Web sites as they were the only ones to 
offer differing viewpoints.124 Indeed, the 
complexity of these informal control 
mechanisms was further revealed in April 
2009, when an employee of China’s 
leading search engine, Baidu.com, leaked 
a folder containing the substance and flow 
of internal censorship.125 These included 
lists of topics, keywords, and URLs to be 
blocked, and banned forums, as well as 
guidelines for employee monitoring work, 
censorship of the popular Baidu post bars, 
and information that should be banned.126  
 
The government’s filtering practices can 
cause considerable anger amongst 
China’s Internet users, especially when 
entire platforms or tools such as RSS feed 
sites or Twitter are blocked. 127 The uses 
of social media form the building blocks 
for what blogger Isaac Mao calls 
“sharism,” where the ‘co-computing of 
people, networks, and machines” form a 
networked pipeline system to spread 
information in the face of Internet 
crackdowns.128 
 
Due to a wide range of factors – from 
economic incentives and demographic 
factors of the online community to the 
dragnet of legal liability – the impact of 
self-censorship is likely enormous and 
increasingly public, if difficult to measure. 
Furthermore, the efforts of industry 

organizations at self-discipline are not 
entirely removed from government 
oversight. In promoting “Internet 
cooperation,” officials place self-discipline 
hand-in-hand with admonitions to abide by 
Chinese laws.129 The CIIRC encourages 
the reporting of “illegal” or “harmful” 
information and is sponsored by the 
Internet Society of China, formally 
registered as a civil society 
organization.130 Yet, the CIIRC cited Baidu 
and Google’s Web and image search 
engines for returning a large number of 
obscene and pornographic links as part of 
an announced official crackdown on 
obscene and pornographic content in 
January 2009. Google and Baidu were 
among a total of nineteen Web sites 
singled out for harmful, vulgar content 
available to minors, including, Sina.com, 
Sohu.com, Wangyi, and Tianya.131 
 
The Chinese constitution protects people’s 
right to criticize and make suggestions to 
any state organ.132 However, a few cases 
of alleged online defamation publicized in 
spring 2009 exemplify how the Internet is 
illuminating some of the complexities of 
influence and power in the relationships 
between media, different levels of 
government, and citizens seeking justice.  
 
Land requisitions for commercial 
development by local governments in 
China, where farmers are often 
inadequately compensated for land and 
suffer significant losses in income, are a 
common problem of poor governance and 
an inadequate legal system.133 After 
petitions and other attempts to protect 
concerned farmers’ legal rights had failed, 
Wu Baoquan and Wang Shuai were 
detained for their online criticism of local 
government land seizures.134 In 2007, Wu 
had posted information and conducted his 
own investigation about a land requisition 
in Ordos, Inner Mongolia, where officials 



13 
 

forced residents off their land in order to 
sell it to developers.  In these land 
requisitions, they earned exorbitant profits 
while paying compensation well below 
market rates to the farmers.135 Wu was 
tried twice for criminal defamation and 
ultimately had his sentence increased to 
two years, although the same court that 
affirmed his conviction decided to review 
his case in April 2009.136 
 
Wang Shuai was the author of a satirical 
blog post suggesting officials from his 
hometown, Lingbao City in Henan Province, 
had misappropriated funds for combatting 
drought by carrying out policies that 
actually encouraged drought in order to 
drive down land values and justify paying 
farmers less compensation for land 
requisitions.137 He was detained in 
Shanghai by Lingbao officials on March 6, 
2009, and released on bail only after he 
signed a written confession and his family 
agreed to cut down their fruit trees, 
reducing the compensation they would 
receive for their land.138 As is often the 
case, it took media attention, this time 
through a story in the national China Youth 
Daily newspaper, to spark the online 
public scrutiny that would influence the 
outcome of Wu’s case. In this instance, 
higher Party officials issued an apology 
(from the Henan province chief of public 
security), compensated Wang for his eight 
days in detention, and fired the local Party 
secretary and punished three other 
officials.139 
 
Neither Wang nor Wu were journalists 
using a professional platform to 
disseminate information, but media were 
in large part responsible for exponentially 
expanding public awareness and 
discourse online on their cases. 
 
The first litigation to be launched over 
human flesh search engines also tested 

how Internet libel would be dealt with 
under Chinese law. A Beijing woman 
named Jiang Yan had committed suicide 
in December 2007, months after learning 
about her husband Wang Fei’s 
infidelity.140 According to her instructions, 
posts from the blog diary she left 
recounting her ordeal were published 
posthumously by major Web portals, and 
Wang’s anonymous human flesh search 
engine critics went to work publishing her 
husband’s name, address, and other 
personal details.141 In March 2008, after 
he was publicly condemned, harassed, 
and fired from his job, Wang sued the 
classmate of his wife who had posted her 
blog on his Web site and the portals 
Daqi.com and Tianya. In December, after 
convening a rare panel of fifty-four judges, 
a Beijing court ruled in Wang’s favor, 
finding that the classmate and Daqi.com 
violated Wang’s rights of privacy and 
reputation, ordering them to pay a total of 
almost USD1200 in damages for 
emotional distress, remove the posts, and 
apologize.142 However, since Wang 
admitted to his infidelity, the court did not 
find that Wang had been slandered. It also 
exonerated Tianya, which had acted 
“appropriately” by deleting a user post 
containing Wang’s personal information 
upon his request.143 Interestingly, after 
issuing its judgment the Beijing district 
court held a press conference to 
recommend that the MIIT use technology 
to monitor Internet speech and prevent 
similar infringements.144 
 
While one legal scholar argued that the 
Chinese legal system “weighs privacy 
pretty heavily against free speech, even 
when the speech is truthful,”145 the 
relatively low fine may not act as quite as 
strong a deterrent as plaintiffs like Wang 
may desire. However, the legal system has 
become increasingly responsive to those 
who feel victimized by the human flesh 



14 
 

search engines, especially corrupt 
officials. In March 2009, the Standing 
Committee of the National People’s 
Congress approved an amendment to the 
Criminal Law that would punish 
government and corporate employees with 
access to personal data to illegally obtain, 
sell or leak such information, while Xuzhou 
city in Jiangsu province became the first 
jurisdiction to prohibit the dissemination 
of others’ personal information on the 
Internet.146 
 
Surveillance 
The government has continued to refine 
Internet surveillance mechanisms to 
closely track individuals’ online 
activities.147 In November 2006 the 
Ministry of Public Security announced the 
completion of the essential tasks of 
constructing the first stage of its “Golden 
Shield” project, which is a digital national 
surveillance network with almost complete 
coverage across public security units 
nationwide.148 Despite the vagueness of 
public pronouncements on the 
implementation of the Golden Shield, the 
surveillance efforts of local governments, 
as well as organizations delegated 
responsibility for surveillance such as 
schools and ICPs, are clearly becoming 
more sophisticated. Since 2006, local 
governments have been developing “Safe 
City” surveillance and communications 
networks that connect police stations, 
through IP video surveillance, security 
cameras and back-end data management 
facilities, to specific locations including 
Internet cafés, financial centers, and 
entertainment areas.149 Private firms 
known as “censorship entrepreneurs” 
have also jumped into the fray, providing 
advanced text mining solutions to enable 
censors to monitor, forecast and 
“manage” online public opinion, thereby 
avoiding scandalous and damaging 
revelations such as the Internet post in 

June 2007 that exposed how children 
were kidnapped and forced into slave 
labor at illegal brick kilns in Shanxi 
province.150 One company featured by 
international media, TRS Information 
Technology, claims to be the “leading 
search and content management 
technology and software provider in 
China,” serving over 90 percent of the 
State Council ministries, 50 percent of 
newspaper press groups, and 300 
universities and colleges.151 Although TRS 
disclosed that its high-end surveillance 
systems had been generally adopted by 
police – specifically that the company had 
installed data-mining systems at eight 
Shanghai police stations so that one 
Internet police officer could now do the 
work of ten – TRS does not list the 
Ministry of Public Security as one of its 
“famous customers.”152  
 
Chinese law offers few viable protections 
for individual privacy, although clauses in 
most Internet laws and regulations do 
technically provide for the confidentiality 
of user information. The exceptions, 
however, are more important. For example, 
regulations on the management of e-mail 
services provide that e-mail service 
providers are duty-bound to keep personal 
information and e-mail addresses of users 
confidential, and may not disclose them 
except with user consent or when 
authorized for national security reasons or 
criminal investigations according to 
procedures stipulated by law.153 When 
required by law, for reasons involving 
national security and in criminal 
investigations, most Internet regulations 
allow for disclosure of user information.  
However, they typically fail to specify what 
formal procedures are required or what 
evidentiary standards must be met for the 
disclosure of information. In practice, as 
has been demonstrated in a number of 
cases,154 all ISPs and ICPs must not only 



15 
 

capitulate to Chinese government 
demands for censoring content, but are 
also required to assist the government in 
monitoring Internet users and recording 
their online activities. Requests to turn 
over personal data are often informal or 
provide little detail, and providers have no 
discretion to refuse turning over 
information to public security officials.155  
 
Real-name registration 
Registration requirements are often the 
first step to monitoring citizens’ online 
activities. Although this rule is not 
enforced, new subscribers to ISPs have 
been expected to register with their local 
police bureaus since 1996.156 In March 
2005, as part of a CCP campaign to 
exercise tighter control over culture, 
education and media, all university BBS’ 
were ordered to block off-campus users 
and require users to re-register with their 
personal identifying information when 
going online, eliminating online 
anonymity.157 The city of Hangzhou was 
slated to become the first in China to 
require real-name web registration for 
users to participate in local chat rooms or 
online forums, but these regulations were 
put on hold in May 2009. 158 The 
momentum for real-name systems might 
be stronger with cell phones, however. In 
January 2009, Beijing Mobile announced 
that it would begin requiring customers to 
show identification when purchasing its 
Easyown pre-paid SIM cards (which 
amount to 70 percent of the customers on 
China Mobile, the nation’s largest carrier) 
and limit purchases to three per 
person.159  
 
Data retention 
ISPs and ICPs in China must fulfill data 
retention obligations. ISPs are required to 
record important data (such as 
identification, URLs visited, length of visit, 
and activities) about all of their users for 

at least sixty days and to ensure that no 
illegal content is being hosted on their 
servers.160 While 78 percent of users in 
China connect from home, 42 percent of 
users also use Internet cafés as a main 
access location.161 However, since 2002, 
Internet access through Internet cafés has 
heavily been regulated: all cafés are 
required to install filtering software, ban 
minors from entering, monitor the 
activities of their users, and record every 
user's identity and complete session logs 
for up to sixty days.162 In many cities, they 
are also connected by live video feed to 
local police stations. The providers of 
electronic bulletin services, including 
bulletin board services, online discussion 
forums, chat rooms, et cetera are required 
to monitor the contents of information 
released in their service system, time of 
release, URL or domain name, and keep it 
for sixty days.163  
 
Owned by Tencent, QQ is China’s most 
popular instant messenger, and this 
service was found to have installed a 
keyword blocking program in their client 
software to monitor and record users’ 
online communication, offering it to the 
police if required.164  
 
Filtering and surveillance are often 
complementary processes, especially 
when ISPs and ICPs that are liable for the 
activities of their users delegate human 
monitors to monitor and flag content for 
further review or deletion. Online 
communications via e-mail and instant 
messaging (such as QQ and Skype) are 
also examined and monitored by 
government.165 In October 2008, a joint 
report by the Information Warfare Monitor 
and ONI Asia provided a chilling example 
of the possibilities for surveillance 
conducted by non-state actors on a 
massive scale.166 TOM-Skype, the 
Chinese-marketed version of the chat and 



16 
 

texting software Skype, kept over a million 
user records in seven types of log files, 
including IP addresses, usernames, and 
time and date stamps in all the log files 
that could be decrypted. All of these log 
files, along with the information required 
to decrypt these log files, were kept on 
publicly-accessible servers. For call 
information logs dating from August 2007, 
the username and phone number of the 
recipient was also logged, while content 
filter logs dating from August 2008 also 
contained full texts of chat messages 
(which themselves contained sensitive 
information such as e-mail addresses, 
passwords, and bank card numbers). Of 
the eight TOM-Skype surveillance servers 
traced by researcher Nart Villeneuve, one 
server hosted a special version designed 
for use in Internet cafés and contained log 
files and the censored keyword list, while 
another contained logs for TOM Online’s 
wireless services. 
 
The TOM-Skype surveillance system was 
triggered when a TOM-Skype user sent or 
received messages containing a banned 
keyword listed in a keyfile, and those 
messages are then stored in log files on a 
TOM-Skype server. Within the content of 
these messages stored in the file logs, 
when filtered out to eliminate English 
language obscenities, almost 16 percent 
contain the word ‘communist,’ 7 percent 
the word ‘falun,’ and 2.5 percent 
contained ‘Taiwan independence.’ 
However, the logged messages also made 
reference to other content outside the 
range of these long-sensitive topics, such 
as earthquake and milk powder.167 
 
Furthermore, the data also contained 
personal information of Skype users that 
interacted with TOM-Skype users. Users 
who attempt to access www.skype.com 
from China are redirected to 
skype.tom.com. While Skype claimed that 

TOM fixed the security breaches within 
twenty-four hours of the report’s 
publication,168 the report issued a warning 
for “groups engaging in political activism 
or promoting the use of censorship 
circumvention technology accessed 
through services provided by companies 
that have compromised on human rights.” 
From the information contained in the log 
files, it would be possible to conduct 
politically motivated surveillance by using 
simple social networking tools to identify 
the relationships between users.  
 
Like all other ICPs, most bulletin boards 
and chat rooms assign personnel to 
monitor the content of messages.169 
Messages submitted by users are 
censored by human censors and filtering 
systems before appearing online.170 In 
order to enhance the surveillance on 
bulletin board systems, since 2005, the 
users of campus bulletin boards have 
been mandated to re-register with their 
real identifying information before posting 
messages online.171  
 
In recent years, serious concerns have 
been raised about the ability of the 
Chinese government to spy on the 
country’s 624 million cell phone 
subscribers: in 2008, one Chinese state-
run cell phone company revealed that it 
had unlimited access to the personal data 
of their customers and hands the date 
over to Chinese security officials upon 
request.172 Since 2004, the Chinese 
government has been drafting legislation 
to regulate personal mobile phone 
communication, which would require all 
cell phone subscribers to register for 
mobile phone service with their real name 
and identification card.173 In addition, 
Chinese police have installed filtering and 
surveillance systems for mobile and short 
message service providers to block and 
monitor “harmful” short message 



17 
 

communications.174 Anyone who 
distributes “harmful” message or rumors 
via short message service of mobile 
phones can be arrested and convicted. 175 
 
Cyberattacks 
In 2008, organizations advocating for 
human rights in Tibet and China 
experienced escalated cyberattacks 
during politically explosive events, such as 
the crackdown on Tibetan protesters in 
March, and in the lead-up to the Olympic 
Games in August. The preferred method of 
these attackers was reportedly email 
viruses, which are more likely to be 
undetected by commercial anti-virus 
software because they are hand-
crafted.176  From field research conducted 
at the offices of the Tibetan Government-
in-exile in Dharamsala and several Tibetan 
missions abroad, researchers at the 
SecDev Group and the Citizen Lab at the 
University of Toronto discovered an 
extensive malware based cyber-espionage 
network that also used “contextually 
relevant emails” to gain “complete, real-
time” control of at least 1,295 infected 
computers in 103 countries.177 This 
network, which they called GhostNet, sent 
emails to specific targets containing a 
Trojan called gHost RAT, which in taking 
full control of infected computers allowed 
GhostNet to search and download specific 
files and covertly operate attached 
devices such as microphones and web 
cameras. Among the high-value infections, 
comprising close to 30 percent of the 
computers affected, were many foreign 
affairs ministries, embassies, regional 
organizations (such as the ASEAN 
Secretariat) and news organizations. 
Although the complicity or awareness of 
Chinese authorities could not be 
conclusively established, researchers 
tracked the instances of gHost RAT to 
commercial Internet access accounts 
located on the island of Hainan in China. 

 
ONI testing results 
The ‘great firewall of China’ uses a variety 
of overlapping techniques for blocking 
content containing a wide range of 
material considered politically sensitive by 
the Chinese government. While China 
employs filtering techniques used by many 
other countries, including DNS (domain 
name system) tampering and IP (internet 
protocol) blocking, it is unique in the world 
for its system of Internet connections 
when triggered by a list of banned 
keywords. Known as a TCP reset, this 
content filtering by keyword targets 
content regardless of where it is hosted. 

 
TCP reset filtering is based on inspecting 
the content of IP packets for keywords 
that would trigger blocking, either in the 
header or the content of the message. 
When a router in the Great Firewall 
identifies a bad keyword, it sends reset 
packets to both the source and 
destination IP addresses in the packet, 
breaking the connection.  
 
China employs targeted yet extensive 
filtering of information that could have a 
potential impact on the Party’s control 
over social stability, and is therefore 
predominantly focused on Chinese-
language content relating to China-specific 
issues. For the government, information 
constituting a threat to public order 
extends well beyond well-publicized 
sensitive topics, such as the June 1989 
military crackdown, the Tibetan rights 
movement, and the Falun Gong spiritual 
organization (all of which are methodically 
blocked), and includes independent media 
and dissenting voices, as well as content 
on human rights, political reform, 
sovereignty issues, and circumvention 
tools.  
 
Filtering during the 2008 Olympic Games 



18 
 

ONI monitored a shortlist of prominent 
blogs, Chinese-language and international 
news sites, advocacy organizations, and 
social media platforms continuously from 
late July to mid-September 2008. This 
period generally marked the one of most 
significant openings in access to 
information since ONI began monitoring 
Internet filtering in China in 2004, but the 
foundations of censorship based on 
control over domestic media and civil 
society remained. 
 
In 2001, China issued this decree in its 
official bid for the 2008 Olympic Games: 
“There will be no restrictions on journalists 
in reporting on the Olympic Games.”178 
This promise was significantly 
compromised, not only in China’s 
purported long-term attempt to build a 
more open and transparent media 
system,179 but also in the lack of 
transparency over its policy on access to 
online information. 
 
At a press conference on July 28, the 
media director of the Beijing Olympic 
Committee responded to a Wall Street 
Journal reporter who physically displayed 
the filtering of certain websites on his 
laptop by denying anything was amiss.180 
This time, a Chinese Foreign Ministry 
spokesperson laid part of the blame with 
the websites themselves, claiming they 
have problems making them “not easy to 
view in China.”181 Yet three days later, on 
July 31, the IOC admitted to accepting a 
deal with the Chinese government in 
which sensitive websites that were “not 
considered Games-related” would be 
blocked.182 
 
During the Olympics, access was 
partitioned between the Olympics Main 
Press Center (MPC) in the Olympic Green 
and the Beijing International Media 
Center, the main press venue for non-IOC 

accredited journalists.183 ONI compared 
data from the MPC and other locations in 
Beijing, compiling a snapshot of Internet 
filtering in China leading up to the 
Olympics. ONI testing confirms that 
filtering of Internet content at the MPC 
continued even for members of the 
foreign press through TCP reset keyword 
blocking and IP address blocking; the 
latter accounting for the vast majority of 
filtering at the MPC. For each test at the 
MPC, ONI tested at other locations in 
Beijing with broadband Internet access 
provided by China Netcom. Throughout 
this time period, filtering was nearly 
identical between the MPC and consumer-
level access on China Netcom and China 
Telecom, indicating that the incrementally 
increased openness was implemented 
nationally. 
 
Many sites that are routinely blocked by 
the Chinese government for containing 
politically sensitive content remained 
accessible from August 1 to at least mid-
September 2008, including the website of 
human rights organizations (Article 19, 
China Labour Bulletin) and foreign-hosted 
Chinese-language news sites. Overseas 
news organizations such as the World 
Journal and the BBC News Chinese 
website were the main beneficiaries of 
China’s Olympic guarantees.  
 
Even though the IOC acknowledged on 
July 31 that filtering would continue to 
take place, a number of websites blocked 
at the MPC on July 25 were accessible a 
week later, including Amnesty 
International, Chinese-language Wikipedia 
(zh.wikipedia.org), and an increased swath 
of independent media including Taiwan’s 
Liberty Times, the Hong Kong-based Apple 
Daily newspaper, Voice of America news, 
and Radio Free Asia (www.rfa.org) and its 
Chinese website.  
 



19 
 

However, RFA’s Tibetan and Uyghur 
language websites became inaccessible 
again around August 20. Although Flickr 
remained accessible throughout the 
testing period, two of its photo servers 
were filtered until mid-August. Most of the 
sites unblocked for the Olympics remained 
accessible until at least mid-September 
2008 on China Netcom, although a few 
(including Amnesty International) were 
again blocked on China Telecom by 
September 15.  
 
At the same time, ONI found that the sites 
being filtered frequently address 
tumultuous and controversial changes 
wrought in preparation for the Games, 
from crackdowns on civil society to the 
transformation of a capital city and other 
social upheavals. Thus, the majority of 
advocacy sites and politically ‘sensitive’ 
organizations remained blocked, sweeping 
across a broad range of issues from 
citizen journalism (www.zuola.com) to the 
Three Gorges Probe, as well as nearly all 
of the Tibetan exile advocacy groups. 
Groups staunchly critical of Chinese 
government policy, including the press 
freedom groups Reporters Without 
Borders and Freedom House, continued to 
be blocked. The status of certain news 
sites including the China Digital Times 
Internet news and information 
clearinghouse, and Boxun.com, a 
dissident news website that Chinese 
government officials reportedly look to as 
a source of internal news, remained 
unchanged. Furthermore, the accessibility 
of any website does not guarantee that 
content on that site will be available, as 
China’s practice of filtering keywords 
through a TCP reset appears as robust as 
ever. 
 
On December 19, 2008, the website of 
The New York Times was reported blocked 
even as restrictions were lifted on the 

Chinese-language Web sites of the BBC, 
Voice of America and Asiaweek, which had 
been blocked earlier that week. 184 
 
In addition to testing during the Olympics 
period, ONI also conducted testing in late 
2008 on two backbone providers, the 
state-owned telecoms China Unicom, (CU), 
formerly China Netcom, and China 
Telecom (CT), which between them 
provide coverage nationwide. Because 
both control access to an international 
gateway, URL filtering and domain name 
system (DNS) tampering implemented by 
CU and CT affect all users of the network 
regardless of ISP.  
 
Nearly all of the DNS tampering was 
executed by CU, while CT blocked a 
number of human rights organizations, 
pornographic sites, and one Hong Kong-
based publisher (mirrorbooks.com) using 
this method. CU also uses IP blocking to 
filter nearly 400 IP addresses. These 
correlated closely to sites blocked on CT 
through a method obscured to analysis, in 
which users were presented with an error 
page informing the user that a network 
error occurred while accessing the 
website. While the error page can appear 
in the case of legitimate network errors, 
the repeated appearance of the error page 
indicates blocking is taking place. CT also 
used a squid proxy to block a handful of 
websites, including several Flickr photo 
servers. While the two backbone providers 
showed less overlap in filtering methods 
when compared with 2006-2007, there 
continues to be almost complete 
correlation in blocking between CU and 
CT.  
 
At time of testing, most international 
social media platforms were accessible, 
including Flickr, Blogspot, Wordpress, 
Facebook, and Twitter. In contrast to 
2006-2007, when all individual Blogspot 



20 
 

blogs tested were accessible on China 
Netcom and blocked or inaccessible on 
China Telecom, in 2008 CU and CT 
blocked nearly all of the same individual 
Blogspot blogs tested. Technorati 
continued to be blocked. 
 
In late 2008, China had resumed blocking 
many Web sites that were blocked in 
2006-2007 and made accessible during 
at least part of the Olympics period. These 
included the independent overseas news 
sites (The Liberty Times) and Radio Free 
Asia’s main website and its Mandarin, 
Uyghur, and Tibetan language sites. 
However, in contrast to 2006-2007, some 
of these websites were unreliably or 
intermittently accessible during December 
2008 testing, possibly as a result of the 
TCP reset filtering method used. Sites 
blocked using the TCP reset included 
YouTube, Chinese-language Wikipedia, 
and BBC News.  
 
A few sites that were accessible in 2006-
2007 had been blocked by the time of 
testing in 2008, most notably Wikipedia, 
(en.wikipedia.org). The site Wikileaks was 
also blocked by both ISPs in 2008 testing. 
 
The greatest variations in filtering patterns 
between 2006-2007 and 2008 occurred 
with Chinese-language news media Web 
sites, likely in continuity from the 
Olympics. As in 2006-2007, few 
international news organizations were 
filtered, and some formerly blocked (e.g. 
Voice of America News) were accessible. 
Notably, some prominent Chinese-
language media blocked in 2006-2007 
were accessible in 2008, including the 
World Journal, www.singtao.com, and the 
Apple Daily. However, a significant number 
of independent media representing 
different points on the political spectrum 
continued to be filtered.  
 

In 2006-2007 and 2008, China filtered a 
significant portion of content specific to its 
own human rights record and practices. As 
such, only a few global human rights sites 
with a global scope continued to be 
filtered, including Human Rights and 
Freedom House. Article 19 and Human 
Rights First were no longer blocked in 
2008, and filtering on Amnesty 
International was renewed after a hiatus 
during the Olympics period. A typical 
example of this targeting of China-related 
content is the differential treatment of two 
related organizations: while the Web site 
for the writers’ association PEN American 
Center hosted content on the jailed 
dissident and Charter 08 co-author Liu 
Xiaobo, it was accessible (www.pen.org) 
while the Chinese PEN Center 
(www.chinesepen.org), a site with both 
English and Chinese content, was blocked 
by both ISPs. The sites of watchdogs on 
Chinese rights defenders and labor rights 
continued to be blocked, as did a 
substantial number of rights organizations 
based in Hong Kong.  
 
Certain targets for blocking continued to 
cut across political and social lines of 
conflict in 2008. The consistent filtering of 
Web sites supporting greater autonomy 
and rights protection for the Uyghur 
(http://www.uyghurcongress.org/), 
Tibetan, and Mongolian 
(http://www.innermongolia.org/) ethnic 
minorities is not surprising, as these 
issues have already been excluded from 
official discourse inside China. Nearly all 
of the overseas Tibetan organizations, 
which conduct a wide range of activities 
from news broadcasting for the Tibetan 
community to the Tibetan Youth Congress, 
which lobbies for full independence for 
Tibet. China also continued to block a 
substantial number of sites on religion, 
including the International Coalition for 
Religious Freedom, Catholic organizations, 



21 
 

and sites on Islam in Arabic, including 
those presenting extremist viewpoints 
(http://www.alumah.com/). 
 
In 2008, China continued to filter a 
significant number of sites presenting 
alternative or additional perspectives on 
its policies toward Taiwan and North 
Korea. For example, the Democratic 
Progressive Party (DPP) of Taiwan 
(http://www.dpp.org.tw/) is continually 
filtered. However, a number of sites with 
no political content but ending with the 
domain .tw were blocked, and Greenpeace 
Taiwan was the only country website of 
the organization blocked by both ISPs. 
 
As in 2006-2007, the major exceptions to 
the focus on politically sensitive topics 
specific to China in 2008 were 
circumvention tools and pornography. A 
portion, though not a majority, of proxy 
tools and anonymizers in both the Chinese 
(http://gardennetworks.com/) and English 
languages (http://www.peacefire.org/) 
was blocked. The circumvention tool 
Psiphon is also blocked, along with the 
Citizen Lab at the University of Toronto 
and the Information Warfare Monitor, 
sister institutions engaging in research on 
circumvention and surveillance. Both ISPs 
also blocked a substantial amount of 
pornographic content. 
 
Although the scope of Internet filtering in 
China extends far beyond the highly 
sensitive issues known as the “three Ts: 
Tibet, Tiananmen, and Taiwan,” the 
continued potency of these subjects 
evidently prompted the Chinese 
government to step up filtering of leading 
international websites and social media 
platforms in 2009. On March 24, 2009, 
Google officially confirmed that YouTube 
was blocked in China, from a steep drop in 
traffic on the evening of March 23 to 
“near zero” by March 24.185 Herdict.org 

also captured accounts providing evidence 
of a previous reported block of Youtube 
beginning on March 4, coinciding with the 
one-year anniversary of the crackdown on 
protests in Tibetan regions (during which 
YouTube was also reported blocked in 
March 2008) as well as the 50th 
anniversary of the Tibetan uprising of 
1959. Blogspot became inaccessible 
around May 9,186 and on June 2, two days 
before the 20th anniversary of the June 4th 
military crackdown, Flickr, Twitter, 
live.com, and Hotmail were blocked in 
rapid succession.187 
 
In May 2009, the Ministry of Industry and 
Information Technology (MIIT) in China 
sent a notification to computer 
manufacturers of its intention to require 
all new PCs sold in China after July 1 to 
have filtering software pre-installed.188 
The notice, jointly issued by the MIIT, the 
Civilization Office of the Central 
Communist Party Committee, and the 
Ministry of Finance, according to the PRC 
Government Procurement Law, mandates 
the procurement of all rights and services 
related to a designated software called 
“Green Dam Youth Escort” to be made 
available for free public use in accordance 
with the Government Procurement Law. 
Green Dam is a product of the Jinhui 
Computer System Engineering Co., which 
reportedly received 40 million RMB from 
the government for a year-long 
contract.189 
 
The purported intent of the Green Dam 
software is to filter harmful online text and 
image content in order to prevent the 
effects of this information on youth and 
promote a healthy and harmonious 
Internet environment.190 However, 
researchers at the OpenNet Initiative and 
the Stop Badware project conducting an 
initial technical assessment of the 
software found that Green Dam’s filtering 



22 
 

is not only ineffective at blocking 
pornographic content as a whole, but also 
includes unpredictable and disruptive 
blocking of political and religious content 
normally associated with the Great 
Firewall of China.191 
 
As a computing tool Green Dam is far 
more powerful than the centralized 
filtering system China currently 
implements.  It actively monitors individual 
computer behavior to the extent that its 
‘language processing’ tool can institute 
extremely intrusive ‘kill’ action on sites if 
the content algorithm detects 
‘inappropriate’ sensitive political or 
religious speech.192 These actions include 
the sudden termination of web browser 
tabs, whole browsers, and a wide range of 
programs including word processing and 
email. In order to enable this application 
layer monitoring, Green Dam installs 
components deep into the kernel of the 
computer operating systems. Researchers 
also found that the killing of sites upon 
inappropriate keywords or URLs like 
“falundafa.org” extends to killing single 
letters that auto-complete in the location 
boxes and auto-complete lists in browsers. 
For example, if a user enters 
epochtimes.com into the location, the user 
will see the page briefly, see the warning 
box briefly, and then have the whole 
browser killed. But after the user restarts 
the browser, epochtimes.com will be in the 
browser history and therefore in the auto-
complete list, so that the user may only 
have to type 'e' into the location box to 
trigger the appearance of epochtimes.com 
in the auto-complete list and cause Green 
Dam to kill the whole browser.193  
 
The monopoly status granted to Jinhui is 
unprecedented, representing the first 
instance where a government mandated a 
specific filtering software product for use 
at a national level instead of performance 

standards that encourage consumer 
choice, security and product quality. The 
mandated procurement and pre-
installation of Green Dam also adds a new 
and powerful control mechanism to the 
existing filtering system, in addition 
blocking already done at the international 
backbones and by individual online 
content providers. Distributing control 
mechanisms to end-users at the periphery 
allows the government to partially offload 
the burden of monitoring and blocking 
content to individual machines on the 
network, amounting to a “huge distributed 
super computer dedicated to controlling 
online content.”194 
 
In addition to interfering with the 
performance of personal computers in an 
unpredictable way, the poor design of 
Green Dam also presents security risks 
that allow any web site the user visits to 
take control of the user’s computer, with 
the potential for malicious sites to steal 
private data and other illegal acts, or even 
turn every Chinese computer running 
Green Dam into a member of a botnet.195 
The StopBadware Project at the Berkman 
Center confirmed that the application 
violates its Badware guidelines for 
software, as it does not disclose the 
filtering of political speech or the 
unexpected behavior of completely killing 
processes that contain such speech.196 
 
Conclusion 
In 2008, China led the world with 300 
million Internet users, and the sheer scale 
and expanding scope of online content 
presented a significant challenge for a 
government intent on maintaining social 
stability and order in China’s networked 
spheres. The 2008 Olympic Games held in 
Beijing had a net positive impact on 
access to information, but this has abated 
without continued international pressure 
for greater openness and transparency. 



23 
 

The foundation of China’s information 
control framework continues to be built on 
ensuring domestic providers are 
responsible for filtering and monitoring 
hosted content. In fine-tuning this system 
China is also adopting subtler and more 
fluid controls, including attempts to 
promote a public relations approach to 
online commentary and news reporting as 
well as measures to distribute control 
mechanisms to end users through the 
procurement of filtering software on home 
computers.  
 



24 
 

NOTES 

                                                        
1 Jim Yardley, “Monk Protests in Tibet Draw 

Chinese Security,” March 14, 2008, 
http://www.nytimes.com/2008/03/14/w
orld/asia/14china.html. 

2 Jim Yardley, “Tibetans Clash With Chinese 
Police in Second City,” March 16, 2008, 
http://www.nytimes.com/2008/03/16/w
orld/asia/16tibet.html?ref=asia. 

3 Roland Soong, “The Olympic Torch Tour As 
Public Relations Disaster,” 
EastSouthWestNorth blog, April 10, 2008, 
http://zonaeuropa.com/20080410_1.ht
m. 

4 Dune Lawrence and Lee Spears, “China 
Rejects CNN Apology, Demands ‘Sincere’ 
Response,” Bloomberg, April 16, 2008, 
http://www.bloomberg.com/apps/news?p
id=20601204&sid=aVIfJJeTKWMc; 
Xinhua News Agency, “Chinese netizens 
urge Carrefour boycott after torch relay 
incident,” April 16, 2008, 
http://news.xinhuanet.com/english/2008
-04/16/content_7989807.htm. 

5 BBC News, “China earthquake toll jumps 
again,” May 23, 2008, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-
pacific/7416035.stm. 

6 Qian Gang, “Looking back on Chinese media 
reporting of school collapses,” China 
Media Project, May 7, 2009, 
http://cmp.hku.hk/2009/05/07/1599/; 
Edward Wong, “Year After China Quake, 
New Births, Old Wounds,” May 6, 2009, 
http://www.nytimes.com/2009/05/06/w
orld/asia/06quake.html. 

7 Tania Branigan, “China releases earthquake 
death toll of children,” The Guardian (UK), 
May 7, 2009, 
http://www.guardian.co.uk/world/2009/
may/07/china-earthquake-anniversary-
death-toll. 

8 Qian Gang, “Looking back on Chinese media 
reporting of school collapses,” China 
Media Project, May 7, 2009, 
http://cmp.hku.hk/2009/05/07/1599/. 

9 Michael Bristow, “Big Olympic spend, but 
little debate,” BBC News, July 31, 2008, 

                                                                                   
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-

pacific/7523235.stm. 
10 REGULATIONS ON REPORTING ACTIVITIES 

IN CHINA BY FOREIGN JOURNALISTS 
DURING THE BEIJING OLYMPIC GAMES 
AND THE PREPARATORY PERIOD, issued 
January 8, 2007, http://www.chinese-
embassy.org.uk/eng/lsyw/Journalist/t287
657.htm. 

11 Jacquelin Magnay, “China’s media censored 
over stabbing,” The Age, August 12, 2008, 
http://www.theage.com.au/world/chinas-
media-censored-over-stabbing-20080811-
3tmf.html. 

12 OpenNet Iniative blog, “The Catch-22 of 
protests and surveillance,” August 19, 
2008, 
http://opennet.net/blog/2008/08/the-
catch-22-protests-and-surveillance. 

13 Foreign Correspondents’ Club of China, 
“Reporting Interference Tally Update,” 
http://www.fccchina.org/2008/12/03/re
porting-interference-tally-update/; Foreign 
Correspondents’ Club of China Statement, 
“China Fails To Make Olympic Podium On 
Media Freedom,” August 23, 2008, 
http://www.fccchina.org/2008/08/23/chi
na-fails-to-make-olympic-podium-on-
media-freedom/#more-35. 

14 BBC News, “China's press freedoms 
extended,” October 18, 2008, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-
pacific/7675306.stm. 

15 Foreign Correspondents’ Club of China, 
“FCCC Urges Withdrawal Of Restrictions 
On HK Journalists,” February 13, 2009, 
http://www.fccchina.org/2009/02/13/fcc
c-urges-withdrawal-of-restrictions-on-hk-
journalists/. 

16 Xinhua News Agency, “60 arrested over 
melamine-tainted Sanlu milk powder,” 
January 11, 2009, 
http://www2.chinadaily.com.cn/china/20
09-01/11/content_7385532.htm. 

17 The Australian, “China accused of Olympic 
milk cover-up,” October 1, 2008, 
http://www.theaustralian.news.com.au/st
ory/0,25197,24430439-2703,00.html. 

18 Jim Yardley and David Barboza, “Despite 
Warnings, China’s Regulators Failed to 



25 
 

                                                                                   
Stop Tainted Milk,” The New York Times, 
September 27, 2008, 
http://www.nytimes.com/2008/09/27/w
orld/asia/27milk.html?pagewanted=print. 

19 Jim Yardley and David Barboza, “Despite 
Warnings, China’s Regulators Failed to 
Stop Tainted Milk,” The New York Times, 
September 27, 2008, 
http://www.nytimes.com/2008/09/27/w
orld/asia/27milk.html?pagewanted=print. 

20 Zhu Zhe and Cui Xiaohuo, “Sanlu ex-boss 
gets life for milk scandal,” China Daily, 
January 22, 2009, 
http://www.chinadaily.com.cn/china/200
9-01/22/content_7422297.htm. 

21 David Bandurski, “Taxi strikes in China 
highlight changing press controls,” China 
Media Project, November 12, 2008, 
http://cmp.hku.hk/2008/11/12/1344/. 

22 Tania Branigan, “China tells state media to 
report bad news,” The Guardian (UK), 
November 20, 2008, 
http://www.guardian.co.uk/media/2008/
nov/20/china-media-freedom. 

23 Maureen Fan, “In China, Media Make Small 
Strides,” The Washington Post, December 
28, 2008,  
http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/content/article/2008/12/27/AR200
8122701218.html. 

24 David Bandurski, “The Longnan riots and 
the CCP’s global spin campaign,” China 
Media Project, November 20, 2008, 
http://cmp.hku.hk/2008/11/20/1368/. 

25 Reuters, “China to introduce journalist 
‘black list,’” February 13, 2009,  
http://in.reuters.com/article/worldNews/i
dINIndia-37996920090213?sp=true. 

26 David Bandurski, “In today’s headlines, an 
absence speaks a thousand words,” May 
27, 2009,  
http://cmp.hku.hk/2009/05/27/1647/. 

27 Andrew Jacobs, with Jonathan Ansfield, 
“Chinese Learn Limits of Online Freedom 
as the Filter Tightens,” The New York 
Times, February 5, 2009, 
http://www.nytimes.com/2009/02/05/w
orld/asia/05beijing.html. 

28 Foreign Correspondents’ Club of China 
Statement, “China Should Allow Access To 

                                                                                   
Tibetan Areas,” March 9, 2009, 
http://www.fccchina.org/2009/03/09/chi
na-should-allow-access-to-tibetan-areas/. 

29 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, 
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/
2009/3/23/131303.pdf. 

30 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, 
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/
2009/3/23/131303.pdf. 

31 Bloomberg, “China to Merge Telecom 
Companies, Issue 3G Licenses”, May 24, 
2008, 
http://www.bloomberg.com/apps/news?p
id=20601087&sid=an0_Sig7jjE0&refer=h
ome. 

32 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, 
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/
2009/3/23/131303.pdf. 

33 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, 
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/
2009/3/23/131303.pdf. 

34 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, 
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/
2009/3/23/131303.pdf. 

35 Zhao Zhiguo, “Development and 
Administration of Internet in China,” 
http://www.china.org.cn/china/internetFo
rum/2008-
11/06/content_16719106.htm. 

36 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, 
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/
2009/3/23/131303.pdf. 



26 
 

                                                                                   
37 China Internet Network Information Center, 

“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, 
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/
2009/3/23/131303.pdf. 

38 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, 
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/
2009/3/23/131303.pdf. 

39 Paul Budde Communication Pty Ltd., 
“China: New Internet Economy,” April 24, 
2009.  

40 SinoCast China IT Watch, “China to issue its 
first VoIP license,” March 13, 2006. 

41 CC Time, “Analysis of recent developments 
and forecasts for China’s VOIP industry,” 
March 19, 2008, 
http://www.cctime.com/html/2008-3-
19/20083191040597146.htm. 

42 Ministry of Industry and Information 
Technology of the People’s Republic of 
China, 
http://www.miit.gov.cn/n11293472/inde
x.html. 

43 People’s Daily Online, “Highlights of China's 
institutional restructuring plan,” March 16, 
2008, 
http://english.peopledaily.com.cn/90001
/90776/90785/6374104.html. 

44 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, 
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/
2009/3/23/131303.pdf. 

45 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, 
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/
2009/3/23/131303.pdf. 

46 Paul Budde Communication Pty Ltd., 
“China: Telecommunications 
Infrastructure,” April 24, 2009.  

47 Ibid. 
48 Xinhua News Agency, “China Netcom, China 

Unicom merger completed, biggest in 

                                                                                   
country's history,” October 15, 2008, 
http://news.xinhuanet.com/english/2008
-10/15/content_10200183.htm. 

49 Sumner Lemon, “After Years of Delays, 
China Finally Issues 3G Licenses,” IDG 
News Service, January 7, 2009, 
http://www.pcworld.com/businesscenter/
article/156612/after_years_of_delays_ch
ina_finally_issues_3g_licenses.html. 

50 “Where there are River Crabs, there are 
Grass-Mud Horses” (nali you hexie, nali 
you caonima)” is based on plays on 
characters and meaning, forming a “law of 
Chinese cyberpolitics”: online censorship 
always meets resistance. See 
http://chinadigitaltimes.net/china/grass-
mud-horse/. 

51 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued January 2009 (Chinese), 
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/
2009/1/13/92458.pdf. 

52 Alice Xin Liu, “Hu Yong interview: the digital 
age, Orwell's ‘Newspeak’ and Chinese 
media,” Danwei, April 16, 2009, 
http://www.danwei.org/media/hu_yong_i
nterview.php. 

53 David Bandurski, “China’s Guerrilla War for 
the Web,” Far Eastern Economic Review, 
July 2008, 
http://www.feer.com/essays/2008/augus
t/chinas-guerrilla-war-for-the-web. 

54 Lokman Tsui, “Day 2 4.1: Chen Lu, Human 
Flesh Search,” May 28, 2009, 
http://www.lokman.org/2009/05/28/day
-2-41-chen-lu-human-flesh-search/. 

55 Bai Xu and Ji Shaoting, “‘Human flesh 
search engine’: an Internet lynching?”, 
Xinhua News Service, July 4, 2008, 
http://news.xinhuanet.com/english/2008
-07/04/content_8491087.htm. 

56 Ryan McLaughlin, “Human flesh search 
engines – crowd-sourcing ‘justice,’” CNet 
Asia Blogs: The Tech Dynasty, January 28, 
2009, 
http://asia.cnet.com/blogs/thetechdynast
y/post.htm?id=63008617. 



27 
 

                                                                                   
57 “Grace Wang,” YouTube, 

http://www.youtube.com/watch?v=zomgZ
uZoDoM. 

58 National Public Radio, “Duke Student 
Targeted for Mediating Tibet Protest,” April 
21, 2008, 
http://www.npr.org/templates/story/story.
php?storyId=89803198. 

59 Charter 08, Unofficial translation at 
http://www.nybooks.com/articles/22210; 
http://www.hrichina.org/public/contents/
press?revision_id=89851&item_id=8571
7. 

60 Charter 08, Unofficial translation at 
http://www.nybooks.com/articles/22210;  
http://www.hrichina.org/public/contents/
press?revision_id=89851&item_id=8571
7. 

61 China Human Rights Defenders, “Over One 
Hundred Signatories Harassed Since 
Launch of Charter 08,” January 8, 2009, 
http://crd-
net.org/Article/Class9/Class98/200901/
20090108141140_12945.html. 

62 John Garnaut, “Late-night visit from police 
as Charter 08 support grows,” The Sydney 
Morning Herald, January 13, 2009, 
http://www.smh.com.au/articles/2009/0
1/12/1231608616941.html. 

63 Roland Soong, “A Review Of The Chinese 
Internet In 2008,” EastSouthWestNorth 
blog, January 24, 2009, 
http://www.zonaeuropa.com/20090124_
1.htm. 

64 David Bandurski, “China’s Guerrilla War for 
the Web,” Far Eastern Economic Review, 
July 2008, 
http://www.feer.com/essays/2008/augus
t/chinas-guerrilla-war-for-the-web. 

65 David Bandurski, “China’s Guerrilla War for 
the Web,” Far Eastern Economic Review, 
July 2008, 
http://www.feer.com/essays/2008/augus
t/chinas-guerrilla-war-for-the-web. 

66 Article 34, Constitution of the People’s 
Republic of China, amended March 14, 
2004, by the 10th NPC at its 2nd Session, 
http://english.peopledaily.com.cn/constit
ution/constitution.html. 

                                                                                   
67 Article 33, Constitution of the People’s 

Republic of China, amended March 14, 
2004, by the 10th NPC at its 2nd Session, 
http://english.peopledaily.com.cn/constit
ution/constitution.html. 

68 See the Regulations of the People’s 
Republic of China for the Safety Protection 
of Computer Information Systems 
(Zhonghua renmin gongheguo jisuanji 
xitong anquan baohu tiaoli), issued by the 
State Council on February 18, 1994.  

69 The nine types of content that have been 
illegal to produce or disseminate since the 
earliest Internet Regulations are: 1) 
violating the basic principles as they are 
confirmed in the Constitution; 2) 
endangering state security, divulging state 
secrets, subverting the national regime, or 
jeopardizing the integrity of national unity; 
3) harming national honor or interests; 4) 
inciting hatred against peoples, racism 
against peoples, or disrupting the 
solidarity of peoples; 5) disrupting national 
policies on religion, propagating evil cults 
and feudal superstitions; 6) spreading 
rumors, disturbing social order, or 
disrupting social stability; 7) spreading 
obscenity, pornography, gambling, 
violence, terror, or abetting the 
commission of a crime; 8) insulting or 
defaming third parties, infringing on legal 
rights and interests of third parties; and 9) 
other content prohibited by law and 
administrative regulations. Two categories 
of prohibited content were added in Article 
19 of the Provisions on the Administration 
of Internet News Information Services 
(Internet News Information Services 
Regulations) (hulianwang xinwen xinxi 
fuwu guanli guiding), promulgated by the 
State Council Information Office and the 
Ministry of Information Industry on 
September 25, 2005. These two 
additional categories are 1) inciting illegal 
assemblies, associations, marches, 
demonstrations, or gatherings that disturb 
social order; and 2) conducting activities 
in the name of an illegal civil organization. 
Translation is available at 



28 
 

                                                                                   
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/i
ndex.phpd?showsingle=24396. 

70 See, for example, Rules of the NPC 
Standing Committee on Safeguarding 
Internet Security (Quanguo renda 
changweihui guanyu weihu hulianwang 
anquan de guiding), issued by the NPC 
Standing Committee on December 28, 
2000. 

71 Article 19, Provisions on the Administration 
of News Information Services, issued by 
the Ministry of Information Industry and 
the State Council Information Office on 
September 25, 2005, 
http://www.isc.org.cn/20020417/ca315
779.htm (Chinese), unofficial English 
translation at 
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/i
ndex.phpd?showsingle=24396. 

72 Human Rights Watch Press Release, 
“China: Media Chokehold Tightens Before 
Party Congress,” August 17, 2007, 
http://china.hrw.org/press/news_release
/china_media_chokehold_tightens_before
_party_congress.  See also Michael 
Bristow, “China tightens grip ahead of 
congress,” BBC News, September 14, 
2007, http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-
pacific/6992946.stm. 

73 Peter Ford, “Why China shut down 18,401 
websites,” Christian Science Monitor, 
September 25, 2007, 
http://www.csmonitor.com/2007/0925/p
01s06-woap.html?page=1. 

74 Xinhua News Agency, “Seven departments 
launch operation for fixing the spread of 
vulgarity on the Internet,” (qi bumen 
kaizhan zhengzhi hulianwang disu zhifeng 
xingdong), January 5, 2009, 
http://www.gov.cn/jrzg/2009-
01/05/content_1196447.htm. 

75 Xinhua News Agency, “Porn crackdown to 
shield China's youth during holiday,” 
China.org.cn, January 23, 2008, 
http://www.china.org.cn/china/news/200
9-01/23/content_17178010.htm. 

76 Vivian Wu, “Popular Blog Service Provider 
Shut Down,” South China Morning Post, 
January 10, 2009.  

                                                                                   
77 John Garnaut, “Nervous China tightens grip 

on internet,” Sydney Morning Herald, 
January 12, 2009. 

78 China Digital Times, “Bullog shut down,” 
January 9, 2009, 
http://chinadigitaltimes.net/2009/01/bul
log-shut-down/. 

79 Radio Free Europe, “China Closes 'Porn' 
Sites,” Radio Free Europe, April 1, 2009. 

80 For example, in June 2006, the Information 
Office under the State Council and the MII 
embarked on a period of “strict 
supervision” of search engines, chat 
rooms, and blog service providers to curb 
the circulation of “harmful” information 
online. Xinhua News Agency, “China to 
tighten supervision over blogs, online 
search engines,” June 29, 2006. See also 
Howard French, “Chinese discuss plan to 
tighten restrictions on cyberspace ,” The 
New York Times, July 4, 2006.  

81 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, (Chinese version). 

82 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, 
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/
2009/3/23/131303.pdf. 

83 David Shambaugh, CHINA’S PROPAGANDA 
SYSTEM: INSTITUTIONS, PROCESSES AND 
EFFICACY, THE CHINA JOURNAL, NO. 57, 
JANUARY 2007, p. 25-58. 

84 Interview with editor of a national online 
portal, XX 2007. See also Rebecca 
MacKinnon, “China’s Censorship 2.0: How 
companies censor bloggers,” First Monday 
[Online], Volume 14 Number 2 (25 
January 2009), 
http://www.uic.edu/htbin/cgiwrap/bin/ojs
/index.php/fm/article/view/2378/2089. 

85 Article 2, Provisions on the Administration 
of News Information Services, issued by 
the Ministry of Information Industry and 
the State Council Information Office on 
September 25, 2005, 
http://www.isc.org.cn/20020417/ca315
779.htm (Chinese), unofficial English 



29 
 

                                                                                   
translation at 
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/i
ndex.phpd?showsingle=24396. 

86 Article 15, Provisions on the Administration 
of News Information Services, issued by 
the Ministry of Information Industry and 
the State Council Information Office on 
September 25, 2005, 
http://www.isc.org.cn/20020417/ca315
779.htm (Chinese),  unofficial English 
translation at 
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/i
ndex.phpd?showsingle=24396. 

87 Article 2, Provisions on the Administration 
of News Information Services, issued by 
the Ministry of Information Industry and 
the State Council Information Office on 
September 25, 2005, 
http://www.isc.org.cn/20020417/ca315
779.htm (Chinese), unofficial English 
translation at 
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/i
ndex.phpd?showsingle=24396. 

88 Article 11, Provisions on the Administration 
of News Information Services, issued by 
the Ministry of Information Industry and 
the State Council Information Office on 
September 25, 2005, 
http://www.isc.org.cn/20020417/ca315
779.htm (Chinese), unofficial English 
translation at 
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/i
ndex.phpd?showsingle=24396. 

89 See Benjamin Liebman, “Watchdog or 
demagogue? The media in the Chinese 
legal system,” The Columbia Law Review, 
January 2005, p. 41. 

90 See Stephanie Wang and Robert Faris, 
“Welcome to the Machine,” Index On 
Censorship,. (Volume 37, Issue 2 May 
2008), pages 106 – 113. 

91 Anne S.Y. Cheung, THE BUSINESS OF 
GOVERNANCE: CHINA'S LEGISLATION ON 
CONTENT REGULATION IN CYBERSPACE, 
New York University Journal of 
International Law and Politics, Fall 2005-
Winter 2006, 38 N.Y.U. J. Int'l L. & Pol. 1. 

92 China Human Rights Defenders, Tug of War 
over China's Cyberspace: A Sequel to 
Journey to the Heart of Censorship (Part 

                                                                                   
II), March 19, 2009, http://crd-
net.org/Article/Class9/Class11/200903/
20090319000543_14370.html. 

93 Reporters Without Borders, “2009 Annual 
Report: China,” http://www.rsf.org/en-
rapport57-China.html. 

94 China Human Rights Defenders, “Tug of 
War over China's Cyberspace: A Sequel to 
Journey to the Heart of Censorship (Part 
II),” March 19, 2009, http://crd-
net.org/Article/Class9/Class11/200903/
20090319000543_14370.html. 

95 Chinese Human Rights Defenders, “Annual 
report on Chinese Internet Surveillance 
(2007)” (Zhongguo Wangluo Jiankong Yu 
Fanjiankong Niandu Baogao), 
http://www.crd-
net.org/Article/Class1/200807/2008071
0165332_9340.html. 

96 Reporters Without Borders, “Journalist gets 
four years for exposing Communist Party 
corruption in Shandong”, May 2008, 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article
=27034. 

97 Human Rights in China Press Release, 
“Family Visits Still Denied to Sichuan 
School Teacher Punished after Quake-
Zone Visit,” July 29, 2008, 
http://www.hrichina.org/public/contents/
press?revision_id=66556&item_id=6652
4. 

98 Article13, Rules on the Management of 
Internet Electronic Bulletin Services 
(Hulianwang dianzi gonggao fuwu guanli 
guiding), issued by the Ministry of 
Information Industry on October 7, 2000.  

99Article 20, Measures for Managing Internet 
Information Services (Hulianwang xinxi 
fuwu guanli banfa), issued by the State 
Council on September 25, 2000, effective 
October 1, 2000.  

100 OpenNet Initiative blog, “China incentivizes 
self-censorship in regulation of online 
video,” January 4, 2008, 
http://opennet.net/blog/2008/01/china-
incentivizes-self-censorship-regulation-
online-video. 

101 Article 9, Provisions on the Management of 
Internet Audio and Video Programming 
Services, issued by the State 



30 
 

                                                                                   
Administration of Radio, Film and 
Television (SARFT) and the Ministry of 
Information Industry of the People’s 
Republic of China on December 20, 2007, 
effective January 31, 2008, unofficial 
translation available at 
http://opennet.net/news/china-
provisions. 

102 Article 2, Provisions on the Administration 
of News Information Services, issued by 
the Ministry of Information Industry and 
the State Council Information Office on 
September 25, 2005, unofficial English 
translation at 
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/i
ndex.phpd?showsingle=24396.  

103 SARFT Notice for Strengthening the 
Administration of Internet Audio and Video 
Programming Content (guangdian zongju 
guanyu jiaqiang hulianwang shiting jiemu 
neirong guanli de tongzhi), issued March 
30, 2009, 
http://www.sarft.gov.cn/articles/2009/03
/30/20090330171107690049.html. 

104 Section 2(1-21), SARFT Notice for 
Strengthening the Administration of 
Internet Audio and Video Programming 
Content (guangdian zongju guanyu 
jiaqiang hulianwang shiting jiemu neirong 
guanli de tongzhi), issued March 30, 
2009, 
http://www.sarft.gov.cn/articles/2009/03
/30/20090330171107690049.html. 
Unofficial translation at Danwei, “New 
rules imposed on Internet video content,” 
April 1, 2009, 
http://www.danwei.org/media_regulation/
new_rules_imposed_on_internet.php. 

105 Section 3, SARFT Notice for Strengthening 
the Administration of Internet Audio and 
Video Programming Content (guangdian 
zongju guanyu jiaqiang hulianwang shiting 
jiemu neirong guanli de tongzhi), issued 
March 30, 2009, 
http://www.sarft.gov.cn/articles/2009/03
/30/20090330171107690049.html. 
Unofficial translation at Danwei, “New 
rules imposed on Internet video content,” 
April 1, 2009, 

                                                                                   
http://www.danwei.org/media_regulation/
new_rules_imposed_on_internet.php. 

106 Article 23, Provisions for the Management 
of Internet Audio and Video Programming 
Services, issued by the State 
Administration of Radio, Film and 
Television (SARFT) and the Ministry of 
Information Industry of the People’s 
Republic of China on December 20, 2007, 
effective January 31, 2008, unofficial 
translation available at 
http://opennet.net/news/china-
provisions. 

107 Paul Budde Communication Pty Ltd., 
“China-New Internet Economy,” April 24, 
2009. 

108 Interactive Investor, “China orders 8 more 
online video-sharing web sites to shut 
down”, May 2008, 
http://www.iii.co.uk/news/?type=afxnews
&articleid=6721662&action=article. 

109 Jonathan Richards, “‘Chinese YouTube’ 
shut down amid censor fears,” Times 
Online, June 20, 2008, 
http://technology.timesonline.co.uk/tol/n
ews/tech_and_web/article4179103.ece; 
Loretta Chao, “Closure of Chinese Online-
Video Site Sparks Concern,” The Wall 
Street Journal, June 20, 2008, 
http://online.wsj.com/article/SB1213902
02591089267.html?mod=2_1567_leftbo
x. 56.com was issued an Internet video 
provider license in December 2008. 
Reuters, “Vobile Announces Commercial 
Deployment With Leading Video Sharing 
Website 56.com,” March 23, 2009, 
http://www.reuters.com/article/pressRele
ase/idUS95209+23-Mar-
2009+PRN20090323. 

110 Steven Schwankert, “China Approves Video 
Site Youku's License,” July 10, 2008, IDG 
News Service, 
http://pcworld.about.com/od/interne1/Ch
ina-Approves-Video-Site-Youk.htm. 

111 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, 
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/
2009/3/23/131303.pdf.  



31 
 

                                                                                   
112 See Stephanie Wang and Robert Faris, 

“Welcome to the Machine,” Index On 
Censorship,. (Volume 37, Issue 2 May 
2008), pages 106-113. 

113 Roland Soong, “The Weng’an Mass 
Incident,” EastSouthWestNorth blog, July 
1, 2008, 
http://www.zonaeuropa.com/20080701_
1.htm. 

114 Bob Chen, “China: Let's do push-up!” 
Global Voices Online, July 7, 2008, 
http://globalvoicesonline.org/2008/07/0
7/china-lets-do-push-up/. 

115 Roland Soong, “The Weng’an Mass 
Incident,” EastSouthWestNorth blog, July 
1, 2008, 
http://www.zonaeuropa.com/20080701_
1.htm. 

116 Xinhua News Agency, “Police station 
assaulted, torched by local people in 
southwest China county,” June 20, 2009, 
http://news.xinhuanet.com/english/2008
-06/29/content_8456602.htm. 

117 ONI blog, “China’s Net Nannies in full force 
after riot in Southern China,” July 2, 2008, 
http://opennet.net/blog/2008/07/china
%E2%80%99s-net-nannies-full-force-after-
riot-southern-china. 

118 Jonathan Ansfield, “Guizhou Riots: How 
much steam can the machine filter?,” 
Newsweek blog, July 2, 2008, 
http://blog.newsweek.com/blogs/beijing/
archive/2008/07/02/can-the-
propaganda-machine-filter-the-
steam.aspx. OpenNet Initiative Blog, 
“China’s Net Nannies in full force after riot 
in Southern China,” July 2, 2008, 
http://opennet.net/blog/2008/07/china
%E2%80%99s-net-nannies-full-force-after-
riot-southern-china. 

119 OpenNet Initiative Blog, “China’s Net 
Nannies in full force after riot in Southern 
China,” July 2, 2008, 
http://opennet.net/blog/2008/07/china
%E2%80%99s-net-nannies-full-force-after-
riot-southern-china. 

120 Roland Soong, “The Weng’an Mass 
Incident,” EastSouthWestNorth blog, July 
1, 2008, 

                                                                                   
http://www.zonaeuropa.com/20080701_
1.htm. 

121 “Final autopsy shows girl in southwest 
China protest drowned,” Xinhua, July 10, 
2008, 
http://news.xinhuanet.com/english/2008
-07/10/content_8519852.htm. 

122 Rebecca MacKinnon, “China’s Censorship 
2.0: How companies censor bloggers,” 
First Monday [Online], Volume 14 Number 
2 (25 January 2009), 
http://www.uic.edu/htbin/cgiwrap/bin/ojs
/index.php/fm/article/view/2378/2089. 

123 Nart Villeneuve, Search Monitor Project: 
Toward a Measure of Transparency, June 
2008, 
http://www.citizenlab.org/papers/search
monitor.pdf. 

124 Nart Villeneuve, Search Monitor Project: 
Toward a Measure of Transparency, June 
2008, p. 19, 
http://www.citizenlab.org/papers/search
monitor.pdf. 

125 “Baidu’s Internal Monitoring and 
Censorship Document Leaked (1) 
(Updated),” China Digital Times, 
http://chinadigitaltimes.net/2009/04/bai
dus-internal-monitoring-and-censorship-
document-leaked/. 

126 See, e.g., 
http://chinagfw.org/2009/04/blog-
post_5218.html. 

127 “Chinese Censors Cut Off Twitter, Hotmail 
and Flickr (Updated),” China Digital Times, 
http://chinadigitaltimes.net/2009/06/chi
nese-censors-cut-off-twitter-hotmail-and-
flickr/. 

128 Isaac Mao, “Meta: Great Firewall vs. Social 
Media,” March 6, 2009, 
http://www.isaacmao.com/meta/2009/0
3/great-firewall-vs-social-media.html. 

129 Foreign Ministry Spokesperson Liu 
Jianchao's Regular Press Conference, 
December 16, 
http://www.chinaconsulatechicago.org/en
g/fyrth/t526582.htm. 

130 China Internet Illegal Information Reporting 
Centre, http://ciirc.china.cn/. 

131 Xinhua News Agency, “Seven departments 
launch operation for fixing the spread of 



32 
 

                                                                                   
vulgarity on the Internet,” (qi bumen 
kaizhan zhengzhi hulianwang disu zhifeng 
xingdong), January 5, 2009, 
http://www.gov.cn/jrzg/2009-
01/05/content_1196447.htm. 

132 Article 41, CONSTITUTION OF THE 
PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA, 
http://english.peopledaily.com.cn/constit
ution/constitution.html. 

133 See, e.g. “China’s Emerging Land Rights 
Movement,” China Digital Times, 
December 22, 2007, 
http://chinadigitaltimes.net/2007/12/chi
nas-emerging-land-rights-movement/. 

134 Joshua Rosenzweig, “China's Battle Over 
the Right to Criticize,” May 1, 2009, 
http://www.feer.com/essays/2009/may/
chinas-battle-over-the-right-to-criticize. 

135 Cai Ke, “Wrongly-jailed blogger fights for 
justice,” China Daily, May 20, 2009, 
http://www.chinadaily.com.cn/china/200
9-05/20/content_7793902.htm. 

136 “Update: Review Underway in Wu 
Baoquan's Case,” April 22, 2009, 
http://siweiluozi.blogspot.com/2009/04/
update-review-underway-in-wu-
baoquans.html; see all posts from 
Siweiluozi’s Blog on Wang Shuai at 
http://siweiluozi.blogspot.com/search/lab
el/Wang%20Shuai. 

137 Joshua Rosenzweig, “China's Battle Over 
the Right to Criticize,” May 1, 2009, 
http://www.feer.com/essays/2009/may/
chinas-battle-over-the-right-to-criticize. 

138 Joshua Rosenzweig, “China's Battle Over 
the Right to Criticize,” May 1, 2009, 
http://www.feer.com/essays/2009/may/
chinas-battle-over-the-right-to-criticize. 

139 Jane Chen, “Officials punished over land 
scandal,” Shanghai Daily, April 29, 2009, 
http://www.shanghaidaily.com/sp/article/
2009/200904/20090429/article_39932
6.htm. 

140 EastSouthWestNorth blog, “The First 
‘Human Flesh Search’ Trial,” August 2, 
2008, 
http://www.zonaeuropa.com/20080802_
1.htm. 

141 EastSouthWestNorth blog, “The First 
‘Human Flesh Search’ Trial,” August 2, 

                                                                                   
2008, 
http://www.zonaeuropa.com/20080802_
1.htm. 

142 Reuters, “Man wins case vs ‘human flesh 
search engine,’” December 19, 2008, 
http://www.reuters.com/article/technolog
yNews/idUSTRE4BI1I620081219. 

143 China Journal blog, “A Verdict in the Case 
of the ‘Human Flesh Search Engine,’” Wall 
Street Journal, December 19, 2008, 
http://blogs.wsj.com/chinajournal/2008/
12/19/a-verdict-in-the-case-of-the-human-
flesh-search-engine/. 

144 Caijing.com, “Webmasters Found Guilty of 
Online Harassment,” December 22, 2008, 
http://english.caijing.com.cn/2008-12-
22/110041383.html. 

145 “Court decision in ‘human flesh search 
engine’ case,” January 13, 2009, 
http://lawprofessors.typepad.com/china_l
aw_prof_blog/2009/01/court-
decision.html. 

146 Xinhua News Agency, “Law urged to protect 
personal information,” March 4, 2009, 
http://www.china.org.cn/government/NPC
_CPPCC_2009/2009-
03/04/content_17371338.htm;  Xinhua 
News Agency, “Law amendments adopted 
to protect personal information, punish 
bribe-taking relatives of officials,” 
February 28, 2008, 
http://news.xinhuanet.com/english/2009
-02/28/content_10916168.htm; Li 
Xinran, “Xuzhou shuts down 'human flesh 
search engine'” Shanghai Daily, January 
20, 2009, 
http://www.shanghaidaily.com/sp/article/
2009/200901/20090120/article_38868
7.htm. 

147 Forbes, “Who will be watching you in 
Beijing?,” 
http://www.forbes.com/travel/2008/07/
08/olympics-security-privacy-forbeslife-
olympics08-cx_rr_0708security.html, July 
08, 2008. 

148Ministry of Public Security, “National 
Development and Reform Commission 
issues national approval for the ‘Golden 
Shield’ construction project at 
management conference,” (guojia 



33 
 

                                                                                   
fazgaiwei zhuchi zhaokai dahui tongguo 
“jindun gongcheng” jianshe xiangmu 
guojia yanshou) 国家发改委主持召开大会
通过“金盾工程”建设项目国家验收), 
November 17, 2006, 
http://www.mps.gov.cn/cenweb/brjlCenw
eb/jsp/common/article.jsp?infoid=ABC00
000000000035645. See also Greg 
Walton, “China's Golden Shield: 
Corporations and the Development of 
Surveillance Technology in the People's 
Republic of China,” a Rights and 
Democracy Report, October 2001, 
http://www.ichrdd.ca/english/commdoc/
publications/globalization/goldenShieldEn
g.html. 

149 “Safe-City Project Home For New Chinese 
IP Video Surveillance Technology,” China 
Tech News, March 11, 2008, 
http://www.chinatechnews.com/2008/03
/11/6475-safe-city-project-home-for-new-
chinese-ip-video-surveillance-technology/; 
“China Security & Surveillance Announces 
Additional Safe City Project Win in 
Yinchuan City,” Reutuers, June 30, 2008, 
http://www.reuters.com/article/pressRele
ase/idUS125704+30-Jun-
2008+PRN20080630. 

150 Kathrin Hille, “China bolsters internet 
censors' scrutiny,” Financial Times, 
January 5 2009, 
http://www.ft.com/cms/s/0/f858f9aa-
dac8-11dd-8c28-
000077b07658,dwp_uuid=9c33700c-
4c86-11da-89df-0000779e2340.html. 

151 TRS Information Technology, 
http://www.trs.com.cn/en/TRS/about/. 

152 TRS Information Technology, 
http://www.trs.com.cn/en/TRS/about/. 

153 Article 3, Measures for the Management of 
Email Services (huliangwang dianzi 
youjian fuwu guanli banfa), issued by the 
Ministry of Information Industry on 
November 7, 2005, effective March 30, 
2006.  

154 Chinese cyber-dissidents and activists, 
such as the journalist Shi Tao, have been 
convicted in part because of some email 
service providers’ disclosure of their 
users’ personal information to the Chinese 

                                                                                   
police. Reporters Without Borders, Press 
Release, “Cyber-dissident convicted on 
Yahoo! information is freed after four 
years,” November 9, 2006, 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article
=8453. See also Human Rights in China 
Case Highlight, Shi Tao and Yahoo, at 
http://hrichina.org/public/highlight/index.
html. 

155 See Dui Hua News Blog, “Police Document 
Sheds Additional Light on Shi Tao Case,” 
July 25, 2007, 
http://www.duihua.org/2007/07/police-
document-sheds-additional-light.html. 

156 Human Rights Watch Backgrounder, 
Freedom of Expression and the Internet in 
China, 
http://www.hrw.org/backgrounder/asia/c
hina-bck-0701.htm; Alfred Hermida, 
“Behind China's Internet red firewall,” BBC 
News Online, September 3, 2002, 
http://news.bbc.co.uk/1/low/technology/
2234154.stm. 

157 Washington Post, “Chinese Crack Down On 
Student Web Sites”, March 24, 2005, 
http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-
dyn/A61334-
2005Mar23?language=printer. 

158Xinhua News Agency, “Internet real-name 
registration system: Why so difficult to 
implement? An Investigation into the 
implementation of the Hangzhou 
Regulations for Network Security 
Protection,” May 19, 2009, 
http://news.xinhuanet.com/newscenter/2
009-05/19/content_11399392.htm; 
David Bandurski, “Xinhua: Hangzhou’s 
“real-name Web registration system” is 
“on the shelf”,” China Media Project, May 
20, 2009, 
http://cmp.hku.hk/2009/05/20/1632/. 

159 “Beijing Mobile’s Plan for Real Name 
Registration for Easyown Cell Phone 
Numbers,” China Digital Times, 
http://chinadigitaltimes.net/2008/01/bei
jing-mobiles-plan-for-real-name-
registration-for-easyown-cell-phone-
numbers/. 

160 Article 14, Measures for Managing Internet 
Information Services (Hulianwang xinxi 



34 
 

                                                                                   
fuwu guanli banfa), issued by the State 
Council on September 25, 2000, effective 
October 1, 2000. 

161 China Internet Network Information Center, 
“Twenty-third Statistical Survey Report on 
the Internet Development in China,” 
issued March 23, 2009, p. 27 (Chinese 
version). 

162Articles 19, 21, 23, Regulations on the 
Administration of Business Sites Providing 
Internet Services (Hulianwang shangwang 
fuwu guanye changsuo guanli tiaolie), 
issued by the State Council on September 
29, 2002, effective November 15, 2002. 

163 Article 14, Rules on the Management of 
Internet Electronic Bulletin Services 
(Hulianwang dianzi gonggao fuwu guanli 
guiding), issued by the Ministry of 
Information Industry on October 7, 2000, 
effective. 

164 Chinese Human Rights Defender, “How 
does government monitor our online 
communication?” (Zhengfu Ruhe Jiankong 
Women De Dianzi Wangluo Tongxu), 
http://crd-
net.org/Article/Class1/200803/2008032
4093843_8168.html. 

165 Chinese Human Rights Defender, “How 
does government monitor our online 
communication?” (Zhengfu Ruhe Jiankong 
Women De Dianzi Wangluo Tongxu), 
http://crd-
net.org/Article/Class1/200803/2008032
4093843_8168.html. 

166 Nart Villeneuve, BREACHING TRUST: An 
analysis of surveillance and security 
practices on China’s TOM-Skype platform, 
Information Warfare Monitor and ONI Asia 
Joint Report, October 1, 2008, 
http://www.infowar-
monitor.net/breachingtrust/. 

167 John Markoff, “Surveillance of Skype 
Messages Found in China,” The New York 
Times, October 1, 2008,  
http://www.nytimes.com/2008/10/02/te
chnology/internet/02skype.html?pagewan
ted=all. 

168 Sky Canaves, “Skype Responds to China 
Surveillance Report,” The Wall Street 
Journal Blogs-China Journal, October 2, 

                                                                                   
2008, 
http://blogs.wsj.com/chinajournal/2008/
10/02/skype-response-on-china-
surveillance-
report/?mod=googlenews_wsj. 

169 Sumner Lemon, “China tightens 
surveillance of Internet forums,” The 
Standard, March, 2005, 
http://archive.thestandard.com/internetn
ews/002807.php. 

170 Reporters Without Borders, “Living 
dangerously on the Net,” May, 2003, 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article
=6793. 

171 Washington Post, “Chinese crack down on 
student web sites”, March 24, 2005, 
http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-
dyn/A61334-
2005Mar23?language=printer. 

172 Australia Broadcasting Corporation, 
“China's mobile network: a big brother 
surveillance tool?,” January 28, 2008, 
http://www.abc.net.au/news/stories/200
8/01/28/2147712.htm. 

173 China Business Daily, “Regulation on the 
Management of Short Message Service 
will soon come into being,” (Tongxin 
Duanxiaoxi Fuwu Guanli Guiding Jijiang 
Chutai), March 27, 2008, 
http://www.txxxb.com/news/article.php?i
d=7544; Australia Broadcasting 
Corporation, “China's mobile network: a 
big brother surveillance tool?,” Jan 28, 
2008, 
http://www.abc.net.au/news/stories/200
8/01/28/2147712.htm; Also see Chinese 
Human Rights Defenders, “How does 
government monitor our online 
communication?” (Zhengfu Ruhe Jiankong 
Women De Dianzi Wangluo Tongxu), 
http://crd-
net.org/Article/Class1/200803/2008032
4093843_8168.html. 

174 Ibid. 
175 Ibid. 
176 Brian Krebs, “Cyber Attacks Target Pro-

Tibet Groups,” Washington Post, March 
21, 2008, 
http://www.washingtonpost.com/wp-



35 
 

                                                                                   
dyn/content/article/2008/03/21/AR200
8032102605.html. 

177 Information Warfare Monitor, Tracking 
GhostNet: Investigating a Cyber Espionage 
Network, March 29, 2009, 
http://www.scribd.com/doc/13731776/T
racking-GhostNet-Investigating-a-Cyber-
Espionage-Network. 

178 Human Rights Watch, “China’s Olympian 
Human Rights Challenges: In the Words of 
Chinese Officials,” 
http://china.hrw.org/in_the_words_of_chi
nese_officials. 

179 Xinhua News Agency, “Openness to foreign 
media to remain after Games, July 30, 
2008, 
http://www.chinadaily.com.cn/china/200
8-07/30/content_6890786.htm. 

180 Jacquelin Magnay, “Fury vented at great 
firewall of China,” The Sydney Morning 
Herald, July 28, 2008, 
http://www.smh.com.au/news/beijing200
8/reporters-vent-fury-at-great-firewall-of-
china/2008/07/27/1217097058479.ht
ml. 

181 Katie Thomas, “Officials investigate reports 
of censorship at Olympic Press Center,” 
NYTimes Blog: 2008 Beijing Olympics and 
Paralympics, July 29, 2008, 
http://olympics.blogs.nytimes.com/2008/
07/29/officials-investigate-reports-of-
censorship-at-olympic-press-center/?hp. 

182 Nick Mulvenney, “UPDATE 1-Olympics-IOC 
admits to deal with China on censorship,” 
Reuters, July 30, 2008, 
http://www.reuters.com/article/olympics
News/idUSPEK15086520080730?sp=tru
e. 

183 Xinhua News Agency, “Beijing Olympic 
press centers open,” July 8, 2008, 
http://news.xinhuanet.com/english/2008
-07/08/content_8509880.htm. 

184 Keith Bradsher, “China Blocks Access to 
The Times’s Web Site,” The New York 
Times, December 19, 2008, 
http://www.nytimes.com/2008/12/20/w
orld/asia/20china.html. 

185 Miguel Helft, “YouTube Blocked in China,” 
New York Times, March 24, 2009, 
http://www.nytimes.com/2009/03/25/te

                                                                                   
chnology/internet/25youtube.html?_r=1&
hp. 

186 Herdict, “www.blogger.com in China,” 
http://www.herdict.org/web/explore/detai
l/id/CN/2488. 

187 Tania Branigan, “China blocks Twitter, 
Flickr and Hotmail ahead of Tiananmen 
anniversary,” The Guardian (UK), June 2, 
2009, 
http://www.guardian.co.uk/technology/20
09/jun/02/twitter-china. 

188 See Rebecca MacKinnon, “Original 
government document ordering "Green 
Dam" software installation,” June 8, 2009, 
http://rconversation.blogs.com/rconversa
tion/2009/06/original-government-
document-ordering-green-dam-software-
installation.html.  

189 “Notice Regarding the Pre-Installation of 
“Green” Online Filtering Software on 
Computers (关于计算机预装绿色上网过
滤染件的通知,guanyu jisuanji yuzhuang 
luse shangwang guolu ranjian de 
tongzhi),” Ministry of Industry and 
Information Technology Notice No. 226 
[2009], May 19, 2009, 
http://tech.sina.com.cn/it/2009-06-
09/17073163327.shtml., unofficial 
translation at 
http://www.hrichina.org/public/contents/
press?revision_id=169834&item_id=169
820; Xinhua News Agency, “Anti-porn filter 
software stirs up disputes in China,” June 
11, 2009, 
http://news.xinhuanet.com/english/2009
-06/11/content_11522822.htm. 

190 “Notice Regarding the Pre-Installation of 
“Green” Online Filtering Software on 
Computers (关于计算机预装绿色上网过
滤染件的通知,guanyu jisuanji yuzhuang 
luse shangwang guolu ranjian de 
tongzhi),” Ministry of Industry and 
Information Technology Notice No. 226 
[2009], May 19, 2009, 
http://tech.sina.com.cn/it/2009-06-
09/17073163327.shtml. 

191 OpenNet Initiative Bulletin, “China's Green 
Dam: The Implications of Government 
Control Encroaching on the Home PC,” 
June 12, 2009, 



36 
 

                                                                                   
http://opennet.net/chinas-green-dam-the-
implications-government-control-
encroaching-home-pc. 

192 Ibid. 
193 Ibid. See also Hal Roberts, “China Bans the 

Letter ‘F,’” June 12, 2009, 
http://blogs.law.harvard.edu/hroberts/20
09/06/12/china-bans-the-letter-f/. 

194 Ibid. 
195 Scott Wolchok, Randy Yao, and J. Alex 

Halderman, "Analysis of the Green Dam 
Censorware System," Computer Science 
and Engineering Division, The University of 
Michigan, Revision 2.4, June 11, 2009, 
http://www.cse.umich.edu/~jhalderm/pu
b/gd/. 

196 OpenNet Initiative Bulletin, “China's Green 
Dam: The Implications of Government 
Control Encroaching on the Home PC,” 
June 12, 2009, 
http://opennet.net/chinas-green-dam-the-
implications-government-control-
encroaching-home-pc. 

 


